Jump to content

N150 forskjeller i LOT?


Rib

Recommended Posts

Ladet opp treningsammo (Nosler cc 155) til min S&L i 30-06 ved OCW metode og fant det svingningspunktet hvor rifle munning var på topp i området 52,6 til 53,4 grains med N150. Bestemte meg for 53,1 grains og justerte COAL til jeg fikk fantastisk presisjon- 5 skudd i ett raggete hull på 100m. Hastigheten ble kronografert til 890 m/s og treffpunkt ble verifisert med 52,8 grains og 53,3 grains på 100 og 200 m.

På 500 m skjøt jeg 5 av 5 leirduer, og beste treskuddsamling på 400m var 20 mm. Så langt mener jeg at jeg har funnet en ladning som jeg bør være fornøyd med.

 

Men så startet problemet, byttet til ny LOT med N150 og samlingen er elendig - 30 mm på 100 m :cry: jeg har byttet lot flere ganger med både 500 serie og 160 krutt uten at jeg har merket forskjell i treffpunkt eller hastighet.

 

Skal på banen i dag og kronografere ladningen med den nye loten og lurer på følgende:

Bør jeg gjøre hele utviklingsarbeidet med ladningen på nytt, eller vil jeg kunne forvente å få bra resultat ved å kompensere den nye loten slik at jeg får samme utgangshastighet som før?

Link to comment
Share on other sites

Godt spørsmål, vanskelig svar

Min erfaring med N150 er at det er ganske så likt fra lot til lot. Har brukt en del kg N150 til 6.5x55 og har da bare ladet med samme landevekt som før. Har hatt 5-10m/s i forskjell i hastighet mellom lot'ene. Samme treffpunkt og samme presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg kronografert ladingene og med den nye lotten med N150 er hastigheten 853 m/s mot 888 i gammel lot.

Patronlengden er den samme (bruker orgival mål for å finne rett settedybde) hylsene er identiske og skutt for tredje gang - lotten med hylser (200 stk) går på tvers av de to lottene med krutt. Alle hylser er tidligere veid og trimmet til rette mål og blir "delpresset"

 

Er enda et stykke under maks ihht ladeboken så jeg førsøker å øke kruttmengden gradvis for å se om samme presisjon oppnås ved samme hastighet. hvis ikke må jeg nok begynne helt på nytt ift å utvikle ladningen

Link to comment
Share on other sites

Har du brukt samme tennhetter hele tiden? Mener jeg leste et i et jaktblad (utgitt for ikke så lenge siden) at ulike tennhetter kan påvirke hastigheten til en viss grad. -Og at det kunne gi relativt merkbare forskjeller om man f.eks gikk over til magnumhetter...

Link to comment
Share on other sites

Ok. Det kunne kanskje gitt en rimelig forklaring om hettene var ulike. Husker dessverre ikke i hvilket jaktblad jeg leste det, men mener det kom ut i våres en gang. -Om jeg ikke husker feil kunne ulike hetter utgjøre opp imot 35-40 m/s i forskjell på det meste...

Link to comment
Share on other sites

Da er 5 skudd med CCI testet mot 5 skudd med Federal tennhetter. Først skjøt jeg ett skudd med Federal tennhetter, deretter med CCI. Neste serie motsatt for å ta hensyn til temperatur.

 

Rifle: Schultz & Larsen DL 97 cal 30-06

 

ladning: Nosler CC 155 med 53,1 grains N150. Alle kruttmengder er veiet og settesdybde kontrollert med RCBS pres.mic orgivalmål.

 

Resultat:

Federal tennhette: snitt 861 m/s ES 3-4 m/s

CCI tennhette: snitt 859 m/s ES 3-4 m/s

 

Forskjellen i hastigheten mellom tenhettene er ubetydelig og jeg er ganske sikker på at presisjons og hastighetsavviket skyldes variasjon i de to lotene med N150

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var forsvinnende liten forskjell. -Så da er det iallefall ikke tennhettene det står på i dette tilfellet. For å få en skikkelig bekreftelse på mistanken din kunne det kanskje gått å kjøpe enda en beholder med N150 ifra et annet sted, og teste den opp imot dataene ifra den opprinnelige loten og den du har nå? Dersom denne går mer likt som den nyeste må du vel kanskje finne en ny ladning. Dersom den går mere likt den gamle har du fortsatt løsningen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...