Jump to content

Fjær til tennstift på gammel hagle


Rabagastn

Recommended Posts

Har en gammel Victor Saraqueta S/S som en gang i tiden tullet litt med fjærene til tennstiftene. Resultatet var at en våpensmed lagde en ny tennstift og satte i to nye fjører. Disse fjørene har med jevne tider blitt byttet, mulig fordi det ikke har blitt gjort skikkelig.

 

Nå sitter jeg igjen i den situasjonen at jeg skulle hatt ny fjær, evt. to om det er gjennomførbart. Det er dessverre ingen våpensmeder i mitt umiddelbare distrikt lengre, og jeg har vært i kontakt med en noe lengre nord som har sagt at de ikke har tid til jobben nå.

 

Er det sånn at disse er spesielle for hvert våpen, eller finnes det noen form for standard sånn at man kan skaffe andre fjører å bruke? Mtp. våpenets alder og fjørenes tilstand er det vanskelig for meg på nåværende tid å si hvilke mål fjørene originalt har hatt...

Link to comment
Share on other sites

Produsenten lå i Eibar, Baskerland.

Det finnes fremdeles minst 1 produsent av våpen i Eibar.

 

Jeg ville letet etter en våpensmed i denne regionen

og sendt over høyoppløselige bilder med målsatte deler avbildet ved siden av de aktuelle delene.

Det ville også hjelpe hvis du kunne fiske ut nøyaktig hvilken modell du har.

Dette hvis du klarer å montere delene selv.

 

Det kan også tenkes at hagla er såpass verdifull at du velger å parkere den innerst i skapet - reparert eller ikke.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen tvil om at det er en verdifull hagle, og noe av det beste jeg noen gang har jaktet med. Dersom det er gjennomførbart er reparasjon pri 1. Får sjekke litt rundt i det aktuelle området om jeg finner en smed som kan bistå!

 

Edit: Etter å ha søkt litt finner jeg at den trolig er så gammel som 1943, da den er merket Ñ!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...