Jump to content

QL av 9,3x74R


Steinen

Recommended Posts

Noen som kan hjelpe meg med denne?

Skulle vært litt høyere i hastighet i min dobbeltrifle for å bedre samskytingen.

Har ladet med 58,5grs Norma 203-B og har spredning på 12cm mellom løpene.

Hvor høy ladning kan jeg gå for før jeg er i faresonen?

 

Kule: Lapua Mega SP 285grs 9,3mm/0.366

Hylse: RWS 9,3x74R

Tennhette: CCI 200

COL: 95,2mm

Løpslengde: 60cm

Krutt: NORMA 203-B, 59grs evt. noe høyere

 

På forhånd takk

STEINEN

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme komponentene i en ladning til min dobbeltrifledrilling, men har stoppet på 55grs.. Følger med spenning denne!

 

Dersom noen også ville sjekket hvor grensa går for 203B kruttet bak Oryx 235grs med samme komponenter hadde jeg satt stor pris på det.

Link to comment
Share on other sites

QL sier 60,5 gr som max med 203B bak ei Mega E433 9017 kule.Tror denne kula er av RN utførelse og ikke SP som du beskriver Steinen.Hastighet 733 M/Sek

 

 

QL sier max 65,9 med 203B bak ei Oryx 235 gr kule Kiwi, hastighet 814M/Sek

 

Det er der QL setter grensen på overlading på disse ladningene.Start lavere og øk kruttmengden til max i DITT våpen.

Link to comment
Share on other sites

Greit å se at en ikke er helt på bærtur... Jeg har brukt 203B til endel kuler i 9,3x74R, det som funker i min rifle er 57-58 grs til 285 gr kule (Lapua Mega), 60-61 grs til 250 gr kule (Woodleigh RN) og 62-63 grs til 232 gr kule (Norma Vulkan og Oryx).

 

Har du anledning til å sjekke tilsvarende maks for disse tre kulene ved bruk av Norma 202 krutt? Får utrolig god samskyting, og individuell presisjon for hvert av løpene, med 58 grs 202 til Woodleigh RN 250 gr kule. Har ikke fått kronografert denne ladningen, men vil anta at det er litt under maks?

 

Setter stor pris på at de med QL gidder svare på slike tråder!

Link to comment
Share on other sites

Max med Norma 202 er i følge QL i ei 60 cm pipe

 

Lapua Mega 285gr 57,3 gr hastighet 718m/sek

 

Wodlight 250gr PP Weldcore 59,1gr hastighet 766 m/sek

 

Wodlight 250gr SN Weldcore 60,9 gr Hastighet 772 m/sek

 

Norma Vulcan 232 gr 62,9 gr Hastighet 803m/sek

 

Quiq Load er et godt verktøy for å beregne max kruttmengde i ett kaliber.

I 300Win mag ser man hva som skjer når man bytter hylse,for ei hylse er tydeligvis ikke ei hylse da max kan variere opp til 4 grain bare med å skifte til ei tyngre hylse.

Jeg lader ikke 9,3x74 selv.

Hylsevolum med 93x74 er oppgitt i QL ti 83 grain med vatn.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar alle sammen!

Da ser det ut til at jeg kan forsøke litt kraftigere ladning likevel.

Har foreløpig ikke noe som indikerer for høyt trykk.

Deerkiller: det ser ut til at det er samme kuletype du har brukt i din beregning.

Står hvertfall E433 og 4PL9017 på mine Lapua Mega kuler.

 

Mvh Steinen

Link to comment
Share on other sites

Hvordan skiller QL på ulike hylser til 9,3x74R? Eller er det hylsevolum som inngår som "hylsevariabel"?

 

Jeg har sett at RWS og nyere Norma hylser er ca 20 grs tyngre enn "eldre" Norma hylser (gjenkjennelige ved annen fonttype) og diverse andre hylsefabrikat, Federal og Geco. Antar da at RWS og nyere Norma har mer gods i hylser og dermed trenger mindre krutt for å komme opp mot maks trykk? Har alltid ladet litt under maks, så har egentlig ikke bekymret meg så mye. Men jeg har forøvrig sett at samskyting kan påvirkes ved bytte av hylser.

 

RWS er forøvrig prima kvalitet, iallfall til 9,3x74R og 375 h&h. Nye Norma hylser er ok. Geco hylsene jeg kjøpte av en kar på Finn er noe ordentlig dritt, vurderer å kaste hele beholdningen.

Link to comment
Share on other sites

I min verson av QL skilles det ikke på hylser i 9,3x74 men det oppgis hvor mye vatn hylsa som er brukt tar.Derimot på 300win mag er det flere hylsetyper.Tror det er lurt å holde seg til en type.I 6,5x55 bruker jeg Norma hylser .Disse varierer en del så til UNL 500m skyting veier jeg opp disse i 3 vekt grupper og fikk dermed mindre høydespredning.

Tror QL må ses på som et veiledende verktøy og ikke leses som bibelen :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...