Jump to content

Federal bonded tip 308 win


EndreU

Recommended Posts

Nettopp det som er genialt med dessa kulene :) Lite utgangshol men bra med ødeleggelse på vitale delar. Lite kjøttødeleggelse i forhold til dei andre skudda eg har brukt og. Kun positive erfaringar med dei, eg og har 308 :)

 

Av dei hjortane eg har skutt har ein hatt stort utgangshol, det var ein kalv eg traff bogbeinet på. Ellers lite ødeleggese og lite utgangshol!

 

Er forresten Federal premium trophy bonded eg brukar.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du mener Federal Trophy Bonded Tip, i 165grs?

Hvor traff du? Hvor gikk kulen ut? Vinkel? Mye kjøttødeleggelse? Har ikke så mye erfaring med disse selv, men en god kamerat har brukt disse når han ikke har fått ladet selv. Han har brukt dem på Villrein, elg, hjort og rådyr, aldri hørt noe annet gode tilbakemelding. Noen hevder sågar at den er noe av det bedre når det gjelder ferdig ammo.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, trophy bonded tip 165 grains. Skaut den på skrå forfra så kula gikk inn i bogen og ut på andre siden i vomma. Ble ikke noe kjøttødleggelse i det hele tatt så derfor ble jeg litt skeptisk.

Og reagerte på at utslaget på dyret ikke var større.

Var kun 2 dråper blod på skuddplassen og det sprang ca 30 meter før den stupte.

Kan hende jeg har jakta for mange år med Elite og ikke hengt med i utviklinga.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så mange jeg har fått med meg, som har brukt den og er negativ, jeg tenker på tråder om kuler her. Jeg leser det meste jeg kommer over av slikt, den perfekte kule er vel ikke oppfunnet enda, men den var og er et tema for valg av kule hos meg selv til tider. Jeg lader mest selv, og da Hornady Interbond. Men som sagt, ville jeg ikke vært redd for å bruke Federal patronene, de kommer godt ut i tester de fleste steder jeg har fått med meg. Hadde fortsatt å bruke den!

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så mange jeg har fått med meg, som har brukt den og er negativ, jeg tenker på tråder om kuler her. Jeg leser det meste jeg kommer over av slikt, den perfekte kule er vel ikke oppfunnet enda, men den var og er et tema for valg av kule hos meg selv til tider. Jeg lader mest selv, og da Hornady Interbond. Men som sagt, ville jeg ikke vært redd for å bruke Federal patronene, de kommer godt ut i tester de fleste steder jeg har fått med meg. Hadde fortsatt å bruke den!

Har samme erfaring som deg!

Naboen min har kjøpt inn Federal i år etter tips frå broren hans som jaktar mykje. Dei fleste broren jakta med brukte og Federal og var ekstremt fornøgd :)

Når eg begynte og bruke det spørte eg på den lokale jaktsjappa etter ein god blyspiss, var då eg blei tipsa om den.

Minuset er vel prisen, er litt dyrare ein f.eks sako sine kuler som og har funka bra for meg.

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk litt bilder av kula i bruk viss det er interesangt for noken :)

Alle dessa er utgangshol og alle dyra hadde lite kjøttødeleggelse inni. Håper ikkje Veidinn ser slaktebildene mine igjen, då får eg kjeft :P

DSC05086.jpg

DSC05021.jpg

DSC04873.jpg

 

To kuler som har låge i skinnet på dyra.

DSC05090.jpg

 

Her er grunnen til at eg begynte og bruke Federal Premium. Norma Fusion....

IMG_1082.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...