Jump to content

Montasje til Steyr Manlicher


Haldis

Recommended Posts

Hei,

 

Har i dag en Steyr manlicher lux som jeg skal bytte optikk på. Og jeg sliter litt med å finne ut hvilken montasje jeg skal benytte.

 

Jeg har arvet børsa og er litt usikker på hvilken type montasje som sitter på i dag, men syntes det ligner på en vanlig Warne montasje.

Kikkerten som står på er en gammel Tasco 3-9x40, jeg er litt usikker på tubediameter, men tror det er 1".

 

Jeg vil bytte kikkert til enten Zeiss conquest HD5 3-15x50 eller en Zeiss Conquest DL 2-8X42.

 

DL kikkerten har 30mm diameter som jeg er mer vant med.

HD5 har tubediameter på 1", så den kan jeg kanskje benytte i de gamle montasjene?

 

 

Hvis ikke dette er en god ide, hvilke montasjer bør jeg kjøpe?

 

 

Montasjen og kikkerten som står på i dag.

montasje.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dette ser ut som "noname weavermontasjer".

 

Hvis basene er i stål anbefaler jeg lavest mulig Leupold QRW i høvelig diameter. Jaktdepotet har Warne baser og ringer som er veldig bra. Et annet alternativ er EAW mod 177 baser og ringer i stål.

 

Ikke kjøp orginal eller EAW/ERA svingmontasjer. De blir alt for høye og du får nesten ikke kinnkontakt på skjeftet.

 

Du har arvet ei kremrifle. Hadde kostet 40-50K hvis de skulle produsert dem idag. Har du testet snellertavtrekket ved å skyve avtrekkeren fremover? Hvis dette er en halvstokk må du IKKE sette lyddemper på den ved å ta bort forsiktet og/eller kappe løpet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...