Jump to content

Fare for skogbrann?


Milvet

Recommended Posts

Jeg drøftet dette med en branningeniør i kveld. Han resonnerte slik:

Bly smelter ved ca 325 grader. .22-kula er ikke engang i nærheten av å være myk ved anslag på 25m; kfr gjennomskyting av 2" plank. Dermed er gjetningen at kula maks har 200-250 grader ved anslag, altså ikke nok til å antenne tørr mose.

Deretter skjøt jeg noen prøveserier mot tørre materialer fra passende avstand, for sjekke ev. svimerker der kulene ble sittende. Ingenting å se.

 

Men ettersom jeg bor 37 km fra brannstasjonen, kommer jeg neppe til å slå meg til ro med dette.

 

Kanskje en brukelig felt-test kunne være å fylle et stålrør med stein, og så med noen håndfuller med den tørreste mose jeg kan finne, og så skyte på det (inn i det) fra 10-15m?

Mer brannfarlige forhold enn det er vel vanskelig å simulere?

 

Over-forsiktig? Ja, det har jeg ofte blitt kalt! :)

Link to comment
Share on other sites

tror nok det godt skal gjøres å lage brann med .22LR, men det er rimelige mye energi som skal omdannes fryktelig fort når en blykule bråstopper i stålplate el.lign. og med "litt" tyngre kuler kan det bli brann. Har selv løpt rundt i åsen bak skytebanevollen og trampet ut småbranner etter skyting med cal. 12 blyslugs mot stålfigurer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...