Jump to content

Ta med håndvåpen til Sverige


ChristerL

Recommended Posts

Jeg skal på ferie til Sverige i sommer, og jeg skal bo på en stor eiendom hvor de stadig vekk skyter med hagle osv. Jeg tenkte derfor å ta med pistolene mine for å skyte litt ute i det fri. Jeg har prøvd å google meg frem til hva jeg trenger av tillatelser og skjemaer, men jeg finner forskjellige svar på politi.no, toll.no og her på Kammeret. Er det noen her som pleier å reise/har reist til Sverige med håndvåpen, og som i korte trekk kan fortelle meg hva jeg trenger å gjøre, hvilke skjemaer jeg trenger å fylle ut og hvilke instanser jeg må kontakte? Og kan man få tillatelse til å ta med seg håndvåpen kun for rekreasjonsskyting, eller må man begrunne utførsel/innførsel med jakt eller konkurranse?

 

På toll.no skriver de også "Du bør også undersøke de svenske reglene knyttet til lyddempere." Jeg har prøvd å lese litt om dette også, men alle svarene jeg får er knyttet til jakt. Hvilke regler gjelder for skyting på privat eiendom?

Link to comment
Share on other sites

For å ta med våpen til sverige (og stort sett alle land) er det nødvendig å dokumentere grunn, f. eks. jaktrett eller invitasjon til konkurranse. Inntolling i sverige er som på oppgitt link, ut av norge er det våpenforskiften paragraf 70 som gjelder.

 

Blir vel 10-12 sider igjen nå, men ja vi har ikke lisens på lyddemper i norge og kan derfor ikke lovlig ta med til sverige :trist:

Link to comment
Share on other sites

For å ta med våpen til sverige (og stort sett alle land) er det nødvendig å dokumentere grunn, f. eks. jaktrett eller invitasjon til konkurranse. Inntolling i sverige er som på oppgitt link, ut av norge er det våpenforskiften paragraf 70 som gjelder.

 

Blir vel 10-12 sider igjen nå, men ja vi har ikke lisens på lyddemper i norge og kan derfor ikke lovlig ta med til sverige :trist:

Men vil det være mulig å få godkjent inn- og utførsel når jeg ikke har noen bedre grunn enn at jeg skal skyte på privat eiendom? Kan jeg få avslag på det grunnlaget?

Link to comment
Share on other sites

I tillegg må du tolle dem inn og ut av Norge hvis du ikke har Våpenpass på aktuelle våpen.

 

Så hvis jeg har skjønt det rett, så trenger jeg ikke våpenpass dersom jeg toller dem ut og inn av Norge i en kort periode?

Du må tolle dem ut og inn uansett om du har våpenpass eller ikke. Våpenpasset gjelder innad i EU, og Norge er ikke med i EU, så må du deklarere dem når du reiser ut og inn i EU, Sverige, Danmark, men det gjør du på nettet.

Link to comment
Share on other sites

Nei! Har du våpenpass må du kun tolle dem inn og ut av Sverige. Og det kan du gjøre på Internett. Dvs du trenger da ikke å stoppe på grensen.

 

Har du ikke våpenpass må du i tillegg tolle dem ut og inn av Norge. Og da må du benytte bemannet grenseovergang og stoppe der.

Link to comment
Share on other sites

Våpenpasset gjelder innad i EU, og Norge er ikke med i EU, så må du deklarere dem når du reiser ut og inn i EU, Sverige, Danmark, men det gjør du på nettet.
Her blander du nok sammen utreisedeklarasjon fra norge med innreisedeklarasjone til sverige. Kjenner ikke til noen tjeneste som de som ikke har våpenpass kan benytte til utreisedeklarasjon (etter våpenforskriften §70) fra norge.

 

Norge er med i våpenpasssamarbeidet på lik linje med de andre landene som deltar. Sverige har reservert seg, det er derfor du må deklarere på tull.se ved innførsel. Alt står forøverig beskrevet i våpenforskriften §70 og §76.

Link to comment
Share on other sites

Vi har gjort på følgende måte: har ikke EU våpenpass. Stopper på svensk side svinesund og fylle rut papirer. Tar noen få minutter hvis det ikke er noen kø. Er du redd for kø, gjør du denne registreringen på nett.

På vei tilbake stopper du på tollen på norsk side og fyller ut noen papirer og det tar bare noen minutter hvis det ikke er en haug med trailere i kø før deg..

 

Dette har blitt gjort massevis av ganger ved Svinesund uten noe som helst problemer. Eneste som jeg vet om som fikk problemer var en gjeng med dynamiske rifleskyttere som ble stoppet av en svensk toller som overhode ikke kunne jobben sin.

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange gode svar! Men det blir bare tydeligere og tydeligere at det blir vanskelig å få med våpnene inn i Sverige for så skyte på privat eiendom "bare for moro skyld". Så med mindre noen har en eller annen kjempeidé, så får jeg nyte ferien i de svenske skogene uten smell :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...