Jump to content

Montering av optikk


seimannen

Recommended Posts

KIkkerten dukket plutselig opp i posten forleden dag og i den forbindelse trenger jeg noen nye montasjer og baser. Ringer i aluminium på 1" er vel neppe noe å anbefale på en zeiss ht 3-12x56 og er dermed på leting etter tips til hva man bør velge.

 

Under den lange ventetiden fra bestilling til motak av optikk har jeg rukket å vurdere litt ulike løsninger, men er fremdeles usikker. Det jeg heller mest mot er picatinny skinne og warne maxima qr dette for å kunne bytte med en kikkert med mindre forstørelse/aimpoint/rødpunkt. Det jeg imidlertid er litt usikker på er om picatinny skinna blir i veien under lading etc ift. to delte baser.

 

Etter å sett litt forskjellige videoer på youtube har jeg blitt usikker på hva som er nødvendig for å oppnå et bra resultat samt unngå skader på optikken eller børsa (wby vanguard s2). Derfor er jeg ute etter tips til hvordan man gjør dette, særlig rundt området lapping av ringer( er dette nødvendig?). Ett annet problem som ofte dukker opp under søk på forumet er spenn i kikkerten, hvordan ser jeg/unngår jeg dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Weatherby Mark V på gang og jeg har ganske enkelt valgt Warne baser og ringer.

Du kan velge mellom vanlige ringer og slike som løsnes med en liten hendel (QD)og dermed gjør det lett å bytte siktemiddel.

 

Det finns også Talley baser og ringer som er av god kvalitet (både Warne og Talley er proudly made in US of A ;) ).

Uansett velg stålmontasje av anerkjent merke til en såpass tung kikkert.

 

Jeg ville ikke brydd meg om lapping i første omgang.

Monter og prøveskyt, i de aller fleste tilfeller fungerer dette mer enn godt nok.

Får du problemer av noe slag med innskyting/treffpunkt, må du uansett starte med elimineringsmetoden, og da kan kanskje lapping være noe å se på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...