Jump to content

Minidreiebenk


j-aa

Recommended Posts

Jeg har etter hvert innsett at jeg mangler en liten dreiebenk til hobbybruk (lage småting av alu, messing, stål o.l.), men er litt usikker på hva jeg skal velge. Er det noen eksperter her som har noen gode tips?

 

Kriterier:

- Relativt liten og lett. Jeg bor i en liten 3-roms, og har kun plass til den på ladebenken eller evt. i verandaboden (~2x2m).

- Billig. Under 10.000,-

- Gir for gjenging i tommer og metrisk

 

Er følgende kandidater noe å satse på?

 

Chester UK Cobra: http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... cts_id=422" target="_blank

Chester UK Conquest: http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... cts_id=389" target="_blank

SIEG C2: http://www.siegind.com/products_detail/ ... Id=54.html" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville valgt litt større hvis du har litt plass på ladebenken.

Støvsug finn.no så kanskje du finner noe pent brukt i nærheten som passer budsjettet og plassen.

Jeg ville heller brukt penger på en dreiebenk som veier 127 kilo enn 40 kilo.

http://moeco.mamutweb.com/subdet21.htm

Mål 935x588mm

Vekt 127kg

Hvis du har plass til en dreiebenk som kan lage gjenger på ett løp til en lyddemper så var det ikke helt forgjeves.

 

Du får ta frem målebandet og fintenke over hva du på sikt trenger

for å lage det du vil.

Unngå å svi av pengene brått og rått.

Folk kommer tilbake fra ferie om noen uker og da kanskje det dukker opp noe pent brukt.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Med 2x2m er det begrenset hva en får plass til. En Conquest/Sieg C2 (samme maskin) fungerer overraskende bra så lenge en er tålmodig, har klart ganske mye rart på min. Men metrisk/tomme er ikke enkelt å få 100%. For konvertering trenger en et 127-drev, og er det ikke plass til i disse. Med et 63-drev og/eller litt kreativ dreving kommer en nært nok i praksis, men det er ikke optimalt. Med mindre du VET du primært kommer til å gjenge tommer så velg en med metrisk ledeskrue.

 

Et bedre valg er en Myford, disse er i en egen klasse sammenliknet med kinamaskinene. Du finner de til under 10 laken på Finn og de kan utvides med det mest utrolige av ekstrautstyr.

Link to comment
Share on other sites

Myford ML7.

 

Får du tak i ein slik i god stand til fornuftig pris er det berre å handle :) Hadde neeesten kloa i eit strøkent eksemplar i vinter, men gamlingen på fleire og åtti fant ut at han fekk akkurat plass til den i eldreboligen. Bra for han! Han sa han ikkje viste heilt korleis han skulle klare seg utan dreiebenk, eg sjønnar han godt...

Link to comment
Share on other sites

Med 2x2m er det begrenset hva en får plass til.

 

...og hadde det bare vært så mye som 2x2. Øyemålet var ukalibrert, og etter oppmåling viser det seg at det er 1,6x1,3m, eller knapt 2 kvadrat gulvareal i verandaboden.

 

Det er åpenbart at noe større enn minidreiebenkene helt sikkert er bedre på alle mulige måter, men i en liten leilighet i 3. etg. med en heis som streiker i tide og utide så utgår det å kjøpe noe jeg 1) ikke har plass til (jeg kaster ikke ut sofaen for å få plass til en dreiebenk i stua), og 2) ikke kan bære opp trappa. Da må det enten bli noe smått eller at jeg skrinlegger planene.

Jeg får bruke sommeren på å sette meg inn i hva som finnes av alternativer til C2/Conquest, og så evt. ta et valg utover høsten.

Link to comment
Share on other sites

En Myford bør vurderes grundig, det er en virkelig flott mini-benk som ikke krever mye plass (ca 1m lang) Vekta er en del mer enn en C2, men du skal vel bære den opp én gang? Ellers kan en som sagt gjøre mye med en C2 om en er tålmodig, så om det er alt du har plass til er den definitivt bedre enn ingenting. Jeg klarte faktisk å gjenge en mauser i min, men optimalt kan jeg vel ikke kalle det :lol:

 

Den største ulempen med Myford slik jeg der det er vel alt ekstrautstyret, har en mistanke om at det vil være billigere å begynne med heroin.

Link to comment
Share on other sites

For god gjenging på liten dreiebenk så vil jeg anbefale og lage et expanderende arbor(festes i spindel) med sveiv i enden eller spider med mulighet for og feste sveiv, langsomt men perfekt opp mot skulder hver gang.

 

Kinesisk minilathe funker god(har en av conquest/sieg type men den har ikke vært brukt etter jeg fikk en større(500mm melom spissene)benk) og klare alt av jobber du får plass til i benken hvis du er tålmodig men hvis du har råd til det så er proxxon(dyrere) og Wabeco(ennå dyrere og definitivt på listen men skal ha 3d printer(rostok) og CNC først) og anbefale.

 

Vet at tidliger så har minilathe kommet levert med meget under dimensjonert sikring som gikk for et godt ord(og samme sikring størrelse nevnt i bruker manualen), det var ihvertfall tilfelle med min og har ikke hatt noen problemer etter jeg gikk et hakk opp i sikring størrelse(ikke en anbefaling, bare en observasjon/personlig erfaring.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
En Myford bør vurderes grundig, det er en virkelig flott mini-benk som ikke krever mye plass (ca 1m lang) Vekta er en del mer enn en C2, men du skal vel bære den opp én gang? Ellers kan en som sagt gjøre mye med en C2 om en er tålmodig, så om det er alt du har plass til er den definitivt bedre enn ingenting. Jeg klarte faktisk å gjenge en mauser i min, men optimalt kan jeg vel ikke kalle det :lol:

 

Den største ulempen med Myford slik jeg der det er vel alt ekstrautstyret, har en mistanke om at det vil være billigere å begynne med heroin.

 

Hærlig :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...