Jump to content

Norma 50gr FJSP .224. Ladedata .222 Rem


beer_81

Recommended Posts

Kom over to esker med Norma 50gr kuler med betegnelsen FJSP hos en lokal forhandler. Disse ble med hjem.

 

Har lest meg til at dette må være kula som jaktmatchen var ladd med i .222 før Norma gikk over til 55gr kule.

Hva står FJSP for? Den ser ut som en vanlig FMJ-kule.

 

Denne skal lades for rypejakt med utgangshastighet rundt 850 m/s.

 

Er det noen som har noe ladedata for denne kula?

Link to comment
Share on other sites

Der var noe ladedata til kula ja.

Ser at minimumsladning med Norma 201 skal gi 878 m/s.

 

Er sylfersk hjemmelader ,men har forstått at en ikke skal lade under oppgitt minimum.

 

For å komme ned i V0 < 850 m/s, må en da gå for raskere krutt?

Link to comment
Share on other sites

Det er den gamle Norma-helmantelen du har funnet, ei fin-fin rypekule. Synd og skam at Norma faset den ut til fordel for ei spiss 55gr., i den klassen var det nok fra før. (Heldigvis kan man nå få tak i ei 50gr sako fmj som ligner veldig.)

Om jeg ikke husker feil så fikk man den ferdigladd som jaktmatch i to utgaver fra Norma, en merket "fågel" med lavere utgangshastighet enn den andre som var ladet ganske friskt, (oppgitt hastighet 975m/s.)

Fågel-utgaven prøvde jeg aldri, men skjøt noen esker av den andre med godt resultat i en Sako vixen. Ladet også noen skudd med denne kula til en helstokk Mannlicher som gikk magisk godt med 21gr N-130 bak seg.

I .222-land er 850m/s ganske slappt, kanskje er ikke N-130 det beste. Ser i Hornady si bok at 17,9gr. N-130 og div 50gr. kuler er stipulert til 2800fps. Muligens noe soting? Prøvde aldri mindre enn 20gr.

Vet at i Sverige er det flere som har eksprimentert med N-110 og kommet ned på .22hornet-nivå (12-13gr.?) Vær obs. på at det kan være forskjeller fra våpen til våpen så data trenger ikke være direkte overførbare. Og at små doser N-110 fyller dårlig i hylsa.

N-120 kanskje litt bedre i så måte.

Men strengt tatt trenger du kanskje ikke så reduserte ladinger? Skjøt som sagt en del ryper med de friskeste jaktmatchpatronene og såvidt jeg husker ble fine skrotter og god effekt. Flat, fin kulebane som er fordel til fjells. Som alltid skuddplassering og vinkel har mye å si.

Link to comment
Share on other sites

Takk for utfyllende svar Niak.

Du har kanskje rett i at det ikke er behov for så reduserte ladninger. Det blir ikke noe eksperimentering på meg i hvert fall.

Det enkleste er vel da å bruke minimum ladedata i linken over. Og med noe kappet løp i min .222 blir kanskje virkelig V0 ned mot 850 m/s uansett.

Link to comment
Share on other sites

Med vit n -110 krutt på mellom 12,5-14,5 har du trygge ledninger. Som har gitt super presisjon i 4 blaser løp. 3 stk sako . 2 stk tikka.

Pluss relativt identisk kruttvekt i 221 fireball og 223 rem

Jeg har best erfaring med 50g sako fmj. Alt etter pipe lengde, så fikk jeg fra 820-845ms.

Dette gir hele pene ryper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde 50 grs Norma fmj en stund, til de forsvant. Etter det har jeg brukt Sako sin variant. Veldig like, de to. Sakoen har krymperille, men det spiller ingen rolle. Har brukt samme ladedata til Brno Fox med 50 cm løp og til Sako Vixen med samme løpslengde.

 

Jeg brukte N-110, 13,8 - 14 grs. Da fikk jeg i følge Quick Load ca 810 m/s. Patronlengde på 53,2 mm.

 

Imidlertid har jeg rett og slett byttet krutt. Skulle til Sverige på toppjakt og skulle skyte inn en siste gang. Da var det vel omlag 20 minus ute. Skuddene gikk i hytt og pine. Skjønte ingenting, men prøvde da med 22 grs Norma 201 i stedet (ca 850 m/s) for å fylle opp hylsa (95,7 %). Hadde dette liggende og ladet opp noen skudd og dro på skytebanen dagen før avreise. Da fikk jeg et par 8 mm samlinger.

 

Vet ikke helt hvorfor, men kanskje det ikke funket med lite krutt i hylsa i kulda?

 

Er nå for lengst tom for Normaen og har kun få Sako igjen, men har prøvd Norma sin 55 grs. Den går også veldig godt.

Link to comment
Share on other sites

Har også brukt helmantelen til Sako på 50gr (105G).

Norma hadde sluttet med sin når jeg begynte ladekarrieren, men vil tro at disse oppfører seg noenlunde likt.

 

Jeg har brukt både Hodgdon H4198 og Vihtavuori N130.

Førstnevnte var helt OK, verken spesielt bra eller dårlig med 5-skuddssamlinger på ca.20 mm.

 

20gr N130 gav derimot den beste patronen jeg noensinne har fått til i Foxen.

Snitthastighet på 903 m/s og 5-skuddssamlinger under 10mm ved flere anledninger.

Satte patronlengden til 53,1mm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...