Jump to content

Begynne å skyte igjen del 2


BlackHole

Recommended Posts

Var medlem i Tromsø pistolklubb i mange år og eide pistol som jeg solgte rund 2005. Var aktiv skiskytter og hadde av den grunn lite tid til pistolskyting som var årsak til at pistolen ble solgt. Nå har jeg kommet opp i årene og har lyst å ta opp pistolskytingen igjen siden skiene har blitt så tung og fordi Vestfold ikke akkurat kan betegnes som skiskyttermekka.

Har begynt å trene pistolskyting igjen for cirka 2 måneder siden. Er det slikt at jeg må vente i 6 måneder før jeg kan søke om våpentillatelse (Stokke våpenkontor)? I så tilfelle er jo dette en merkelig regel. Noen som kan hjelpe her.

Link to comment
Share on other sites

Er det slikt at jeg må vente i 6 måneder før jeg kan søke om våpentillatelse (Stokke våpenkontor)?
Er dessverre ikke noen klare regler for hvordan dette virker etter lengre pauser.

 

Virker som det er litt tilfeldig blanding av kombinasjonen våpenkontor/klubb på om man må vente 6 mnd eller ikke...

Link to comment
Share on other sites

Det er vel egentlig så enkelt som at en person med verv i klubben du er medlem av skal kunne skrive under på at du har vært aktiv i klubben deres i et halvt år.

 

Hva du har gjort for lenge siden i tidligere klubber, utover sikkerhetsopplæring som du forhåpentligvis kan dokumentere, er egentlig irrelevant for aktiviteten i den nåværende klubben din- det er hva du gjør hos klubben som skal bekrefte ditt aktive medlemskap som teller.

Link to comment
Share on other sites

Dvs du tolker Våpenforskriftens (§13 første ledd annet punktum) "For å få tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver skal søker dokumentere seks måneders aktivt medlemskap i slik forening" til alltid å gjelde de siste seks måneder før du leverer søknaden?

 

Har du tatt en pause i skytingen på 7-8 månder så kan du ikke søke om nye våpen?

Link to comment
Share on other sites

Mulig det kan gå å få innvilget en søknad basert på dokumentert aktivitet i tidligere klubb, kombinert med medlemskap i ny klubb- men det vanlige er nå at den klubben man faktisk er medlem i også bekrefter at du har minimum seks måneder aktivitet i den nåværende klubben.

 

Her vil nok saksbehandler hos det lokale politikammeret være den som gir det beste svaret på om en slik søknad vil bli innvilget, men jeg kjenner ikke til at det har blitt gjort slik i noen av de klubbene jeg selv har vært medlem i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...