Jump to content

Patroner og figurer:


Vaquero

Recommended Posts

Jeg har lenge vært fasinert av små tinnsoldater og figurer:

normal_fig3.JPG

Tysk fallskjermjeger 1945, skala 1:35

Mange vil sikkert mene at jeg er litt barnslig, men i så fall er jeg en lykkelig sådan. Jeg har min patronsamling for det meste i et låsbart glasskap. Mellom patronene har jeg ulike effekter som luemerker, medaljer, osv. For tiden vil jeg trenge litt mer plass til soldatfigurer som skal danne et morsommere tema rundt aktuelle patroner fra epoker og land. Denne tyske soldaten står blant tyske patroner fra krigen. Patronene i dette utsnittet er ikke spesielt unikt, men et lite utsnitt av tyske patroner jeg har fra denne historien. Figuren fant jeg på en gatebod i London.

normal_fig4.JPG

Dette er en fransk legionær, korporal fra Bir Hakeim Libya 1942.

Han har en Mas mod.36 og naturlig nok flankert med noen av mine 7,5x54 patroner, jeg synes dette løfter opp "Display-opplevelsen" noen hakk (etter min smak.)

normal_fig5.JPG

Her en britisk korporal fra 1914.

Hva er ikke mer naturlig enn at han står sammen med riktige patroner til Enfield.

normal_fig6.JPG

En fransk Trooper Carabiniers ca.1800.

normal_fig7.JPG

En Trooper, Brunswick Hussars, ca.1812.

Disse to figurene fra 1800 tallet kler seg godt blant blykuler av dette slaget.

normal_fig8.JPG

Dette er en livat infanterist, britisk 1945.

 

Overnevnte figurer er ikke av de mest kostbare, men morsomme likevel. De som er vist nedenfor har jeg ikke, men de vil trolig bli anskaffet om ikke lenge. Jeg har blitt litt bitt av slike figurer og vil i større grad implementere slike i min patronsamling.

Eksempel på håndmalte figurer som kan skaffes:

fig1.jpg

Denne figuren står på min ønskeliste til US-30 patronene mine. En Fallskjermjeger fra Normandi 1944.

fig2.jpg

Dette er Wyatt Earp som passer til mine Western-patroner.

Disse figurene er litt dyre i innkjøp, det blir fort 25 - 41 dollar.

Nå er det slik at slike figurer har en stor samlerskare. De produseres ofte i begrensede opplag.

Link to comment
Share on other sites

Man finner en del på nettet, jeg fant mange av mine i denne tråden på gatemarkeder i London. Ellers finner man noen fantastiske modeller hos den kjente lekebutikken "Hamleys" og hos Ian Allan modell hobby, begge i London. Disse har ikke figurene sine på nett etter det jeg ser. Hos Ian Allan fant jeg noen fantastiske modeller i 60-80 punds prisklasse fra en produsent som heter "Wbritains, utrolige 1:35 skala modell av Adolf Hitler i kjent positur. En annen modell i 1:35 skala ga meg hakeslepp, det var ikke til å ta feil av Heinrich Himmler sittende på kanten av en solseng og drakk te!

Det var siste dagen i London og reisebudsjettet noe slitt. Wbritain modeller er i en klasse for seg. Eller så er de jeg har fra Delprado. Delprado finner man på http://www.sierratoysoldier.com" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Alle modeller jeg sikter til over her er støpt i metall (tunge). Det blir ikke det samme som i plast som finnes rikelig av fra Airfix og Tamya i 1:35 skala.

normal_fig10.jpg

Dette er umalte kit i 1:16 skala som sikkert er lette å jobbe med, denne forseggjort ville tatt seg godt ut i 7,92x57 samlingen, uten tvil.

fig9.jpg

1:16 dyktig utført også i plast.

fig11.jpg

Litt usikker hvor i skapet jeg skulle hatt henne, 1:16 skala. De tre overnevnte finner en på ebay og er alle i plast.

 

Dette er Wbritain i metall, ferdig levert 1:35. Det er disse som passer best inn etter min smak, her kan man samle i en fin tråd.

fig12.jpg

 

Det er bare å søke på nettet, ellers er antikvitetsmarkeder og lignende i London hvor man kan gjøre noen kupp. (Gatemarkeder man finner rikelig av.)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...