Jump to content

Tysk vs annen klassifisering av valnøttemner


Recommended Posts

Jeg kan ikke gi deg noe godt svar på spørsmålet dvs jeg har researchet grundig rundt temaet relativt nylig og endte opp med å gi f@@n i hele klassifiserings systemet. Det koker ned til hva en liker personlig og egenskapene til stokkemnet da valnøtt kan være så mangt. Det er jo massevis av billig hurtigvoksende amerikansk valnøtt som ved første øyekast kan se bra ut men som kun er egnet for møbelproduksjon eller peisved. Det er seriøse og useriøse selgere der ute. Stokkemner kan manipuleres med alkanet og bilder kan photoshoppes.

Skal en feks bygge en rifle med slanke og klassiske linjer og gjerne i et hardt rekylerende kaliber er det bare en type valnøtt som gjelder og det er europeisk valnøtt altså "ruglans regia" og absolutte pri 1 er at det skal være et emne som helt fint tåler belastningene. Utseende og evt gradering i så måte er sekundært. Trippelkjiiiipt å stå der i bushen med knekt børse når en skal følge opp på nypåskutt dugga boy og kanskje enda værre..at hele greia knekker når en shower på banen med monsterkaliber.

Jeg er nysgjerrig på om andre har knekt noen koder ang temaet som er ganske så inntressant! Noen seriøse klassifiserer ikke sine emner ut i fra graderingssystem.

Link to comment
Share on other sites

De dyreste emnene på ebay.de koster så mye at jeg hoppet av uansett.

 

Klassifisering utført av selger? Tja.

Bukken og havresekken?

Ikke regn med meg.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Juglans_regia" target="_blank

 

Enkelte produsenter av luftrifler i England får levert sine stokker ferdig fra Tyrkia.

De er fine nok for meg.

http://www.air-arms.co.uk/products/sporter/s410" target="_blank

 

Finere stokker type prakteksemplar på Blaser koster så mye at våpenet hører hjemme

på en utstilling i glassmonter.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Da jeg fikk bygd en customrifle i 375H&H for noen år tilbake falt jeg på et xxx emne. Prisen var fritt etter hukommelsen et sted på 3000 tallet. Dette var et veldig rett emne, som dermed blir veldig sterkt, dette likte jeg godt. Det er ikke spesielt livat, men det er batraktelig finere enn standard emner. Når en først skal la en børsemaker bruke uanstendig mange timer med dette emnet, så ser jeg det som ganske uklokt og benytte et for billig emne. En trenger ikke bla opp veldig mange tusenlapper for at emnet skal se tilstrekkelig fint ut. Jeg funderer på et nytt prosjekt nå og kommer til og benytte samme tankerekke da, bruksegenskaper før utseende.

Link to comment
Share on other sites

Finere stokker type prakteksemplar på Blaser koster så mye at våpenet hører hjemme

på en utstilling i glassmonter.

 

Bare minner om at de såkalte praktvåpnene som oftest så definitivt er laget for å brukes. Disse stokkemnene kommer gjerne fra 4-500 år gamle trær og har uovertruffen styrke og holdbarhet, og det er overveiende sannsynlig at særdeles dyktige våpenmakere har laget stokken slik at våpenet balanserer og faller til skulderen bedre enn yndlingshagla :smile: noe som gjør de til soleklare første valg når en skal ut i skogen eller ut på tur.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...