Jump to content

Forberedelser til andejakten og tanker om gjennomføringen


drSmart

Recommended Posts

Det ser ut som "andejakten 2015"-tråden ikke ennå er opprettet. Som fersking vil jeg ikke ta meg den friheten å opprette den tråden.

 

Men, etter å ha tatt jegerprøven i vinter/vår, har jeg fått kjøpt inn våpen, deriblant en pumphagle og en O/U-hagle, og jeg bestilte denne uken utstyr som 10-20 lokkeender av stokkand (litt vanskelig å forstå ut ifra beskrivelsen om det var 40 kr for et par eller enkeltvis): http://www.jaktdepotet.no/jakttilbehoer ... l7415/7416

 

Jeg kjøpte iallefall for 400 der.

 

Så har jeg også bestilt 5 ærfuglhanner og 5 ærfuglhunner. Så det bli iallefall 20 bulvaner totalt. Stokkender og ærfugl. Forhåpentligvis vil det også tiltrekke seg kvinand m.m. også.

 

Svigerforeldrene mine har hytte ved sjøen på Hisøya, Arendal. Rett utenfor er øya Ærøya som er en øy som det offenlige har gjort tilgjengelig for jakt. Planen min er å bruke jollen med påhengs ut dit og sette meg til med lokkeendene i vannet og bruke lokkefløyte. Jeg har tenkt på å kjøpe en billig liten gummibåt på Jula etc. og fortøye den med et langt tau, slik at jeg kan benytte meg av denne når jeg skal ut og hente skutt vilt, og dermed ha muligheten til å dra meg inn igjen med tauet, til tross for bølger og sjø. Det bør vel kunne funke?

 

Jeg bor i Kr.sand, og en annen plass som er åpnet opp av det offentlige for jakt er Tjamsøya utenfor Hellevika (men der er det ikke tillat å jakte før 1.okt). Min far har en kano og en "sit on top"-kajakk som kun står, og muligens kan jeg benytte meg av dette og komme over der også!?

 

Ellers er jeg veldig klar for å begynne med innlandsjakt på ender den 21.august. Problemet er at jeg ikke kjenner noe gode plasser eller kjenner noen grunneiere. Jeg kjenner til rådet "ring på hos en bonde og spør", men jeg vet ikke hvilke bønder med et vann hvor der er ender jeg kan spørre. Har noen noen tips?

 

Eventuelt hvis noen sørlendinger vil ta meg med ut, så ønsker jeg gjerne det. Jeg tar isåfall med mine bulvaner og kaffe og godt humør! :smile:

 

Jeg gleder meg iallefall til å komme igang!

 

NB! Jeg har også kjøpt en hubru-bulvan, så jeg planlegger også å starte med/prøve kråkejakt oppe i Statskog sitt område ved Jegersberg/Skråstadheia (nord for Gimlemoen/UiA) f.o.m. den 15.juli.

Link to comment
Share on other sites

Kan lage tråden i år også eg, utrolig artig med andejakt, jakter litt fra post til smyg og til kajakk på sjøen. Bruker lite lokkefugl og fløyte da det kreves en del trening for å få det skikkelig til.

No spør det kordan sjøen er der du skal jakte, men en vanlig oppblåsbar gummibåt funker dårlig, selv på flatt sjø er det noe drit, no er vel loven forandret at du kan hente felt vilt fra motorbåt, du kan også avlive fra det no, loven sier at du skal melde fra så tidlig som mulig vist du trenger det. Gjør det godt kjent i området du skal jakte, ver ute å se hen de trekker og hen de legger seg til. Du taper ikkje noe på å bruke mye tid, kombiner det med gåsejakt, det flyr som regel alltid noen forbi når man er ute. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Takk for svar. Jeg skrev et innlegg her igår, men det forsvant grunnet av jeg ble utlogget.. Uansett, nå skal jeg ut og rekognisere. Tror du har rett. Gummibåt vil ikke funke.

 

Men lokkefugler ikke ideelt uten mye trening? Jeg trodde det var et greit hjelpemiddel som var lett å bruke..?

 

Møtte gammel hyttenabo fra et stort innlandsvann. Jeg fikk lov å jakte fra deres tomt. Da kan jeg hente eventuelt skutt vilt med kano. Men må vel høre med grunneier av vannet der også?

 

Ærfugl er vel en ren sjøfugl, stemmer ikke det? Men lokkefugler av ærfugl kan kanskje uansett fungere ved innlandsvann til lokk av andre typer ender? Jeg har uansett ti stk lokkefugler av stokkand på lager også..

 

Gleder meg!!

Link to comment
Share on other sites

Lokkefugl skal funke, eg bruker ikkje det sjøl. Lokkefløyte krever en del trening.

Ja vann må du ha grunneierstilattelse for å kunne jakte.

Ærfugl er sjøfugl ja, men skal være god mat om du tar ut brystfilene med det samme, og fjerner all fett.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Kjøpte en lokkefløyte. Det er nok vanskelig å få den til å fungere perfekt uten mye øvelse, ja. Imidlertid går det vel an å bruke andelyder fra Njff sin app?

 

Ærfugl er sjøfugl, ja, men er det trolig at lokkefugler av ærfugl vil funke på innlandsvann? Ender er vel ikke så smarte eller har så sterke og gode instinkter på hva som er logisk eller ei?

 

Min far hadde fiskerett i vannet da han eide hytte der. Hyttenabo mente man hadde lov som hytteeier å jakte ender fra egen tomt. Kanskje ikke helt umulig at det stemmer? Hvis ikke må jeg også få grunneier av vannet sin velsignelse. Jeg ser en fordel for min del i å jakte ved innlandsvann kontra kysten.. Heller et vann uten bølger og kano enn sjøen for min del..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...