Jump to content

Våpensøknad


ironni

Recommended Posts

Hei. Når ein skal kjøpe våpen privat, kan ein søke på førehand om ein "tilatelse" for deretter føre på våpen nr. seinere for å få våpenkortet?

 

Grunnen til at eg spør er at eg er på jakt etter ei dfs godkjent 22 cal til gutongen. Etter ein del leiting på finn, så ser eg at våpen i nærheiten er lite sansynlig.

Ser for meg ein kjøyretur for å sjå på rifla. Tilbake for å eventuelt søke om tilatelse. Ny tur for å hente rifla. Når det fort kan bli 3-7 timar ein veg, blir dette veldig tungvindt.

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

 

Det er korrekt at du ikke trenger å fylle ut våpen nr. når du søker.

Du skriver bare på søknaden at du skal ha boltrifle til bruk i DFS, får søknaden tilbake og finner en godkjent børse du vil ha.

Sammen med selger kan du da fylle ut resten av detaljene. :)

Link to comment
Share on other sites

For kontordama på lensmanskontoret blånektar på att det er sån. At det kun kan gjerast slik når ein kjøper av ein forhandler. :shock: .
Det har hun jo forsåvidt rett i dessverre, står tydelig på søknadsskjemaet, men praksis er vel normalt ved (de fleste?) kontorer at det ikke er et problem hvis du finner noe privat i etterkant ...
Link to comment
Share on other sites

Det var jo godt å høyre Fantaboksen :D . Men samtidig blir eg litt oppgitt. For kontordama på lensmanskontoret blånektar på att det er sån. At det kun kan gjerast slik når ein kjøper av ein forhandler. :shock: .

 

Ja, det er et godt poeng at det står noe slikt på baksiden av mange våpensøknadskjemaer.

Jeg ringte derfor mitt våpenkontor (som forøvrig har en utrolig hyggelig/dyktig saksbehandler) og hun fortalte at "nei, dette kunne jeg bare se helt bort i fra" som hun selv sa, så hadde ikke hun noe med om jeg kjøpte våpnene mine brukt eller ubrukt..

 

Men hvis hun på kontoret ditt har slått seg helt vrang er det kanskje ikke så mye man kan gjøre..? Har faktisk ikke hatt den problemstillingen noen gang, hehe.

 

Men husker jeg helt feil nå, eller gjelder ikke dette kun for halvauto rifler?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk følgende forklaring på samme tema;

 

Baser søknaden på at du skal kjøpe fra forhandler, den står da helt åpen i forhold til valg av forhandler. Kommer du over en rifle privat, få tak i serienr til våpen, ring våpenkontor, som sjekker at alt er ok med rifla, og du får aksept for å handle privat.

 

Husk at disse tantnene (er vel overvekt av frøkner som jobber med dette) har nok å holde seg opptatt med, særlig i press-sesong før jakt etc. som ofte sammenfaller med passbehandling før ferier. En høflig/hyggelig tone med disse menneskene kommer man veldig langt med, det er ikke dems feil at de har for mye å gjøre i perioder, det kan man skylde på arbeidsgiver. :)

 

Har tilogmed samme erfaring med Politimyndighet generelt, vær hyggelig og on-point så ser man at disse også responderer på samme måte i alle sammenhenger.

Link to comment
Share on other sites

OK.

Takkar og bukker for svar :).

Då har eg 2 muligheiter.

Enten følge reglane til det lokale lensmanskontoret, eller vente til ferien. Då blir kontoret stengt, og reise til nabokommunen (som er litt større og overtar stafettpinnen i ferien). Og håpe på eit smidigare resultat der :shock:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...