Jump to content

Garmin alpha / Innkalling m.m.


Roall

Recommended Posts

Jeg har ikke prøvd Alpha men jeg har et halsbånd med vibrasjon styrt med fjernkontroll og hunden min kommer på signal fra denne. Så for min del tror jeg at det ville ha fungert. Vurderer å bytte ut min Astro med en Alpha på grunn av dette. Men er usikker på om vibrasjonen er god nok.

Link to comment
Share on other sites

Har fått prøvd litt rundt huset her hjemme, og hun lyder allerede innkalling på lydsignaler på halsbåndet.

 

Halsbåndet har 18 nivåer på både lyd og vibrasjon, og sitter igjen med et inntrykk av at det er god nok effekt på begge ved nivå 9.

 

Er litt usikker på hvordan jeg kan å få henne til å lære, på en best mulig måte å koble vibrasjonen med pådriv og oppstemthet.

 

F.eks. hvis kyrne på beitet ved huset her kommer litt nærme, så er det nok at jeg "bjeffer" :oops: og springer litt mot de, så er hun på med en gang med los og finter litt med de (hun er 9mnd.) helt til jeg roer meg eller kaller henne inn igjen.

 

Har jo ikke lyst å bruke kyrne til trening av naturlige årsaker :lol: Så er det noen som kan gi meg noen tips til fornuftig trening på å prøve å få til "pådriv" på kommando.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hvordan kan du endre nivå på vibrasjon og lyd? Jeg finner ikke noe om dette i manualen.

 

Er det noen som vet hvordan man setter opp standvarsel med lyd og vibrasjon?

Jeg hadde tidligere en Astro 320 og det virket fint da. Jeg har nå satt opp min nye Alpha100 med standvarsel lyd og vibrasjon, men ser på skjermen at den viser stand og lyset går på men ingen lyd og vibrasjon...?

Link to comment
Share on other sites

Det blir vel nesten som å lære hunden innkalling med fløyte eller hva det skal være. Jeg slapp hunden min i dag og når hun var langt unna trykket jeg kort på lydknappen. Litt morro å se umiddelbar reaksjon på skjermen. Men hun glemte seg vekk to-tre ganger på de 500 meterne. Så hun måtte ha et par påminnelser :-)

 

Skulle gjerne hatt et tips på hvorfor jeg ikke får hverken lyd eller vibrasjonsvarsling på stand.... Håper ikke det er noe feil og at den må sendes inn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har til nå brukt jakthorn og stemne, men innbiller meg at vibrasjon eller lyd fra halsbåndet er lettere på innkalling over litt avstand.

 

Hva bruker dere andre? Lyd eller vibrasjon? Når min hund får veldig ferske spor i nesa så innbiller jeg meg at vibrasjon vil sette han mer "ut av spill" enn det lyd vil gjøre. At han da kan komme litt ut av den transen han er i.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan du endre nivå på vibrasjon og lyd? Jeg finner ikke noe om dette i manualen.

 

Er det noen som vet hvordan man setter opp standvarsel med lyd og vibrasjon?

Jeg hadde tidligere en Astro 320 og det virket fint da. Jeg har nå satt opp min nye Alpha100 med standvarsel lyd og vibrasjon, men ser på skjermen at den viser stand og lyset går på men ingen lyd og vibrasjon...?

 

Når det gjelder nivå på vib og lyd så får jeg det ikke opp mer... tror det var en liten inst.feil. fra Garmin.

For etter det jeg har blitt fortalt så skal det kun være en tone og vibrasjon uten mulighet for justering.

Uansett så fikk i allefall jeg valg på å justere dette da jeg startet gps`n første gang, men har ikke funnet den igjen...

 

Men hvis jeg går inn på engelsk meny så kan jeg velge bark-funksjon, noe som ikke vises hvis man er på Norsk meny. Når jeg etter å ha slått på bark-funksjon i engelsk meny og så går tilbake til Nosk meny så later det til at bark-f.. forstatt virker, men har ikke fått prøvd dette i praksis. ( Vi snakker her om et varsel for hund i los)

 

Jeg har ikke brukt vibrasjon til noe enda, da jeg er litt usikker på hva...

 

Legger ved en liten videosnutt på inkallingen via lyd, noe hun nå lyder bortimot 100% på da hun har fått en godbit hver gang hun lyder.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...