Jump to content

Landvern område


dimex

Recommended Posts

Hei, jeg gikk her om dagen på jakt i ett område hvor jeg ikke har vært før. Det er avmerket som statlig grunn på kartet hos Inatur.no og det står ingenting om at dette er vernet eller forbudt å jakte i på deres hjemmesider dær opplysningen for kortet jeg har kjøpt står skrevet.

 

Når jeg da var ute å gikk , traff jeg på et skilt der det står "Landvern område - Miljødepartementet" Det sto ingen videre info på skiltet. Er det ulovlig å jakte i disse områdene eller kan jeg gå her ?

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg fant svaret...

 

For landskapsvernområdet gjelder følgende bestemmelser:

1. Alle inngrep som vesentlig kan endre landskapets art eller karakter er forbudt. Eksempel på slike inngrep er: Oppføring av bygninger, anlegg og faste innretninger, framføring av luftledninger, bygging av veier, flatehogst og nydyrking, nyplanting, drenering og annen form for tørrlegging, masseuttak, utfylling av masse, løsbryting og fjerning av stein - mineraler - fossiler - bergverksdrift, vassdragsregulering, gjødsling og bruk av kjemiske bekjempningsmidler, forsøpling, utslipp av kloakk eller andre konsentrerte forurensningstilførsler. Opplistingen er ikke uttømmende. Det er heller ikke tillatt å utføre forundersøkelser for tekniske inngrep som vesentlig kan endre landskapets art eller karakter.

Fylkesmannen avgjør i tvilstilfelle om et tiltak må anses å endre landskapets art eller karakter vesentlig.

2. Grotter og karstformer er vernet mot naturinngrep og beskadigelse av enhver art. Det er forbudt å fjerne materiale eller forekomster fra grottene. Fylkesmannen, kan dersom hensynet til verneverdiene tilsier det, innføre ferdselsrestriksjoner eller forby ferdsel i grottene.

3. Særmerkte og dekorative trær, og hule trær og stammer ellers, som er med på å prege landskapet må ikke felles eller fjernes. Treslagskifte er ikke tillatt.

4. For dyrelivet gjelder viltlovens bestemmelser og forskrifter gitt i medhold av denne.

5. Fiske og fiskekultivering kan foregå etter gjeldende bestemmelser med hjemmel i lov om lakse- og innlandsfiske.

6. Kulturminner må ikke påføres skader, jf kulturminnelovens §§ 3 og 4.

7. Motorferdsel til lands og til vanns, herunder landing med luftfartøy og lavtflyging er ikke tillatt. Med landing menes her også henting og bringing av passasjerer og gods selv om landing i egentlig forstand ikke skjer.

8. Bruk av ride- og kløvhest er bare tillatt langs eventuelle traséer som er særskilt utpekt til dette av fylkesmannen.

 

Da skulle det være lov å jakte dær også =]

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...