Jump to content

Rådyrbukk som ikke vil..


Gullvingen

Recommended Posts

Har hørt om og sett videoer av rådyr som har "fryst" helt fullstendig. Altså at de blir stående i samme positur/stilling uten å flytte på seg. Jeg har ikke fått vite hva som er galt med dem. Disse som jeg tenker på er blitt avlivet. Kanskje det er noe av samme feilen hos dyret ditt....? Light-versjonen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

TS. Står den hele døgnet på samme sted, eller er den i samme område, noen ganger i døgnet? Og bare 150 m, hvorfor går du ikke nærmere og sjekker? Det tar vel kun 2 - 4 minutter. :)

 

Jeg har ofte rådyr inne på min eiendom, bare 20 - 25 meter fra huset. Har Vorsteh hund og når den er ute og oppdager den/de, jager han dem ut av einedommen. Men, de kommer tilbake. Samme med tidligere vorsteh hunder. Og der jeg vokste opp, gikk det dyretrokk, med både elg og rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Den hadde slått seg til på samme sted noen dager et stykke fra huset, nå holder den til rundt her og kommer innom hver dag..

Har viltkamera ca 100m unna huset sammen med en slikkestein som den ofte er innom.

 

Lar ikke bikkjene mine jage rådyr så de er i bånd når de er ute.

Link to comment
Share on other sites

TS. At et rådyr er innom eiendommen din, er vel ikke så undelig. Og ennå mindre, når du har satt opp en saltstein der. :) Men i første innlegget ditt, så virket det som rådyret hadde "frosset" fast, på et sted og ikke klarte å forflytte seg.

 

Mine hunder er løse på eiendommen, når jeg er hjemmlig. De får lov til å jage vekk ville dyr som bl.a. rev, grevling, katter, også rådyr. Men de er dressert, så hundene jager kun til eiendomsgrensen og forfølger ikke videre.

Link to comment
Share on other sites

Ja altså...saltsteinen kom opp etterpå, men bukken hadde frosset fast noen dager på samme sted ja.

 

Katter, grevling, rev etc er også sterkt uønsket her, nå bor jeg relativt greit til med ytterst få naboer, nærmeste er 100m unna og så 400m, etc så det har jo hent at bikkjene har fått jage litt nabokatt.

Synes det derimot er fint når hjorten står på tunet, elg og rådyr tasser forbi daglig, har et lite jorde rett nedenfor huset og i fjor sto det tre store elgokser der, satt på terrassen med kaffen.

Har bodd i by og skjønner ikke hva folk liker ved det....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...