Jump to content

Arvede våpen


into_the_wild

Recommended Posts

Jeg er en jeger og skytter som har et par rifler (22, 308) og en hagle (12).

 

Har nylig arvet noen våpen (308 halv-auto som er på lista, hagle 12) etter min bestefar. Så jeg sendte inn søknad på disse våpnene til Politiet. Politiet jobbet raskt, og jeg ble oppringt for å bekrefte at dette var arvede våpen, noe de jo var.

 

Våpenkortene kom i posten, men ble litt paff da jeg så påskriften, "blabla affeksjon, ikke tillatt som bruksvåpen"

 

Er det noen muligheter for å få omgjort disse til bruksvåpen?

 

Hadde jo vært litt morsomt å tatt noen skudd for gammern i ny og ne, kanskje felt et og annet rådyr til og med.

Link to comment
Share on other sites

Heh.. nei... det de derimot har er en jaktvåpengarderobe som de kan inlemme bruksvåpen i. Så arv er heller ikke en "lur" måte å omgå jakvåpengarderobens begrensinger. Arv/affeksjoon er oppgitt som et seperat behov på lik linje med jakt og konkuranse. ervever du våpen til "afeksjon" så er de ikek til å skyte med... da kan man registrere våpmna til jakt eller komkuranse.

Link to comment
Share on other sites

Nja, litt uenig der. Erverver man et våpen, uansett bruksområde, må det vel være lov å avfyre det. Det er satt ett unntak for våpen ervervet til samling, der det kreves at bare børsemaker kan "testskyte" våpen. I god norsk tradisjon er alt lov med mindre det er forbudt, og så lenge det ikke er hjemmel for å nekte bruk, må bruk være tillatt.

Link to comment
Share on other sites

vel... obviously not...

 

Forskriften:

§ 20.Erverv av våpen på grunnlag av arv og affeksjonsverdi

Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha inntil 3 rifler eller hagler til søker som ønsker å beholde slikt våpen som minne etter arvelater i rett opp- eller nedstigende linje.

I særlige tilfeller gjelder tilsvarende for pistol, revolver og våpen som ikke er tillatt benyttet til jakt. Begrensningen til 3 våpen gjelder likevel ikke.

 

Siden dette er et eget seperat ervervsgrunnlag, er bruksomådet "til minne". Presdensen er som du sel sier opp mot samling (hvor det har kommet neon lettelser i senere tid) . POD har utalt at bruk av våpen ervevet til til samling blant annet vil undergrave ervevssy7stemet og at det derfor ikke er gitt at slike eietilatelser også gir bruksrett. våpen loven er forøvrig en tillatelseslov, da alt ervev og bruk, er forbudt uten tilatelse.

 

Igjen så er det en del uforutsette konsekvenser av jakvåpengarderoben og POD's strenge tolknign av den som blir en kilde til problemer. JD har jo ikke vært eniog i POD her, og man kunne f.eks ment at nettopp arvede jaktvåpen kunne nyttes til jakt i tilegge til jakvåpen garderobens våpen (kvalifisert behvo) Men slik er det altså ikke pr i dag.

Link to comment
Share on other sites

Dersom det var ment at våpen ervervet på arv/affeksjon skulle hatt bruksforbud på samme måte som våpen til samling, ville vel det ha blitt skrevet inn på samme måte i forskriften? Så lenge erverv er tillatt, er vel bruk også tillatt med mindre det klart er forbudt eller begrenset, som ved samling. Jeg har en hagle som jeg mener jeg søkte om på arv/affeksjon, og det er ingen ekstra påskrift på det våpenkortet...

 

Jeg finner det litt rart at det ene eksempelet som er beskrevet i rundskrivet, omhandler en 40-åring som ønsker å overlate tre våpen til sin 16-årige sønn som forskudd på arv, slik at han skal kunne kjøpe seg tre nye våpen og samtidig disponere de som formelt sett står i sønnens navn. Det er åpenbart et forsøk på å lure systemet, og avslaget er da fullt forståelig. Jeg tror ikke det er en vanlig problemstilling, men TS' situasjon forekommer vel litt oftere, så om POD mener at et bruksforbud er normalt ved arv, burde vel det fremkomme i rundskrivet.

Link to comment
Share on other sites

så om POD mener at et bruksforbud er normalt ved arv, burde vel det fremkomme i rundskrivet
Dette vil jo være forskjellig etter hvem som søker/arver. Hvis du er jeger, registrert i j.registeret og har plass i garderoben, så skriver du i søknaden at våpenet skal brukes til jakt. Da er våpenet tillatt å bruke. Hvis du ikke er jeger eller sportsskytter har du ikke mulighet til å sette opp et bruksområde på søknaden. Dermed er det ikke tillatt å bruke våpenet.

 

Det TS gjorde feil her, var å ikke spesifisere i søknaden, at de arvede våpnene skulle brukes på jakt. Hvis han gjorde det, er søknaden feilbehandlet.

Link to comment
Share on other sites

da søker du politet om bruksendring. Husk da at de våpna vil bli en del av jaktvåpengarderoben din på 6 våpen.

 

Ok. Høres greit nok ut. Takk for svar

 

Det TS gjorde feil her, var å ikke spesifisere i søknaden, at de arvede våpnene skulle brukes på jakt. Hvis han gjorde det, er søknaden feilbehandlet.

 

Jeg spesifiserte at våpnene skulle brukes til jakt i søknaden. Vedlagt lå papirer om uskiftet bo osv. siden min bestefar ikke kunne signere på papirene selv. Dette har nok skapt en forvirring hos behandler som ringte meg for en endelig bekreftelse. Jeg visste ikke at konsekvensen av "arv" ble at jeg ikke kunne benytte våpnene til det formålet jeg opprinnelig søkte på, så jeg nevnte ikke dette på telefon.

 

Men jeg skal ta kontakt med våpenkontoret igjen for å søke om bruksendring. Jeg har jo bare 3 jaktvåpen, så det bør gå greit å få 2 til. Så får vi heller utsette utvelgelsesprosessen om hva som må bort når til andre behov melder seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg spesifiserte at våpnene skulle brukes til jakt i søknaden
Da har våpenkontoret gjort feil i saksbehandlingen. Synd, men slikt skjer fra tid til annen. Dette bør de rette opp i uten kostnader for din del. Du skal få nye våpenkort, uten påskrift om at våpnene ikke kan brukes.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...