Jump to content

Beskyttelse til forsvarets lagsovn.


Propell

Recommended Posts

Jeg kjøpte en vedovn fra forsvaret for bruk i lavvuen, men med en 3 åring som i de fleste tilfeller kan virke som om han går på speed, måtte jeg pønske ut en måte å beskytte ovnen slik at jeg slipper å skrape han løs fra den.

 

Min løsning ble slik. Fire paneler som jeg valset ovale slik at de danner sirkel, med et feste som tres på pipa.

På den måten kan man dytte borti den uten at den flytter seg. Og sovepose osv kommer garantert ikke borti ovnen.

Når jeg fyrer på full fres blir ikke gitteret varmere enn at man kan ha hånda på det i noen sekunder, så ingen brannskader.

Alt er laget i aluminium.

 

normal_01~3.jpg

 

 

 

Jeg sveiset på tre armer. Man legger jo inn veden fra toppen på denne ovnen, derfor funker det ikke med fire.

normal_02~4.jpg

 

 

 

 

I enden sveiset jeg på et bit fra den plata jeg lagde panelene ut av. Det er lett å finne et hull som passer.

normal_03~1.jpg

 

 

 

Frontpanelet fester jeg på høyre og venstre panel, en grei løsning.

normal_04~1.jpg

 

 

Ulempen med panelene er at de er klipt ut av et stor plate, så klippingen går gjennom hullene. Som igjen fører til pokkern så skarpe kanter, så en filejobb må gjøres. Det beste hadde vært å fått bestilt panelene med slette kanter, men det koster mer penger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...