Jump to content

Feil på montasje Tikka M55


mork

Recommended Posts

Hei!

 

Skulle skyte inn min Tikka M55 Sporter med originale Tikka-montasjer og en Swarovski 2,5-10x56. Da jeg endelig var i sentrum hadde jeg ikke mer å gå på i justeringer oppover. Dvs. montasjen bygger for mye framme. Da jeg fikk rifla stod montasjen på. Etter å ha vært hos børsemakeren for gjenging hadde han satt på en rekyltapp framme på montasjen. Denne var ikke på da jeg fikk rifla. Dette fører til at en del av montasjen ikke entrer sporet. Den sitter godt fast, det er ikke det, men det kan se ut som om den blir litt "baktung". Tror dette kan være en årsak. Børsemaker sa at rekyltappen måtte være på. Må den det? Kal. er .308w og rifla er tung. Demperen er en A-tec 5. Har dessverre ikke bilde. Snakket med børsemaker og han sa at vi kan sette på ovale ringer inni ringene i stedet for de som er der. Dette kan gjøre at jeg får hevet kikkerten i bakkant. Vet ikke om dette er den eneste løsningen eller om noen her inne har bedre forslag?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror rekyltappen på montasjen din er beregnet på en modell som er kommet senere en M 55/65 modellen, der det er et spor eller et hull hvor rekyltappen passer, jeg har selv en M 65 som jeg kjøpte med orginale tikka 25 mm montasjer, her er det ikke rekyltapp, men når jeg senere byttet til 30 mm opplevde jeg at montasjen ikke kunne føres helt frem grunnet tappen. Selv om jeg ikke hadde problemer med treffpunkt fjernet jeg tappen for å få denne riktig plassert. Tappen var punktet fast i et hull med litt større diameter, tappen løsnet lett med et lett hammerslag på en dor når montasjen lå på en planke med et lite forbort hull (ca 4mm) i som tappen ble ført ned i. Montasjen har aldri løsnet uten tappen på min 6,5x55

Link to comment
Share on other sites

Hei

Din heldiggris for ein flott børse. Har hatt slik selv, og jeg angrer enda 17 år etter at jeg byttet den inn.

Det er ikke en rekyltapp, men en stopper slik at montasjen kommer på riktig plass hver gang. På min super sporter tok jeg forøvrig av og på kikkerten 2-3 ganger pr uke da den ikke passet i kofferten med kikkert, hadde aldri treffpunkt endringer. Kan ta bilde av de som jeg har nå. Har blant annet en 26mm orginalmontasje fra midten av 80tallet samt etpar nye optilock 30mm. Jeg er nokså sikker på at det er montert en hake på den eldste, dette gjelder den fremste montasjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Petter Sannes har ordnet "porblemet". Shimset opp bakre base og fjernet stopperen til fordel for en skrue som ligger horisontalt i framre base. Ble meget bra, og nå har jeg mye å gå på oppover. Sannes Presisjon leverer varene nok en gang! :D

 

Veide forresten rifla med kikkert og demper. 5,7 kg. Veldig god å skyte med. Nå har jeg fått meg ei god postringsrifle. (Swarovski 2,5-10x56 m/lys og A-tec tmm-5).

 

Rifla jeg bruker oppi lia er ei Winchester Featherweight .308 w med Nikon Monarch 2-7x32. Den veier 3,4 kg. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...