Jump to content

Skade i sameknivslire


skiloeparn

Recommended Posts

Hei

 

Arvet en gammel samekniv fra min bestefar, men en kompis var uheldig og lagde en flerre i sliren når han skulle dra ut kniven. Sliren ble ikke presset sammen i utgangen når knivbladet skulle ut og dermed ble det en rift i utgangen i sliren. Riften er ikke så stor, men jeg er bekymret for at den kan føre til at hele sliren revner hvis jeg er litt uheldig..

 

Er det noen som vet hvordan jeg kan forsterke sliren i dette punktet, eventuellt hvordan jeg kan forhindre riften i å bli større? Takker for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke, hva du mener med en "rift"? Om det er skjært "litt" inn i læret, men ikke i mellom. Og eventuelt hvor langt ned. Pressiser, eller legg ut et godt beskrivende bilde.

 

Sitter kniven godt i sliren, er det trolig ikke noe å bekymre seg over. Godt lær, er som armering. Men, du må selvfølgelig følge med. Og ikke la tullinger, trekke dine kniver ut av slirer, uten informasjon. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du bør ha noe stort problem med dette, de fleste slirene til slik bruk har som regel lær av god kvalitet, de skal mye til for å rive skinn fra hverandre selv om det er en rift i det da den har fibre i alle retninger som holder den sammen :)

Link to comment
Share on other sites

 

Om det kosmetiske ikke er så nøye, ta først av beltehempen og finn fram litt brun plastertape. Klem sliren lett sammen i toppen slik du gjør når du tar kniven ut/inn uten å skjære i slira. Tape så rundt på utsiden med plastertapen slik at slire beholder den litt sammenklemte fasongen (nok til at kniven ikke skjærer, men stramt nok til at den ikke faller lett ut). Knyt på beltehempen igjen.

Link to comment
Share on other sites

Om det kosmetiske ikke er så nøye, ta først av beltehempen og finn fram litt brun plastertape.

Hvorfor skal han vandalisere sliren, med noe plastikktape?

 

Hvis ikke det blir riftet blir skjært dypere og sliren blir vokset (tilsatt fett), så holder den en mansalder til. :) Har da sett dypere skader hos bekjentes slirer og som fremdeles holder stand etter 30 - 35 år. Men, læret må ikke tørke ut.

Link to comment
Share on other sites

Om det kosmetiske ikke er så nøye, ta først av beltehempen og finn fram litt brun plastertape.

Hvorfor skal han vandalisere sliren, med noe plastikktape?

 

Som jeg sa: Om det kosmetiske ikke er så nøye...:)

Link to comment
Share on other sites

Så du mener han bør pynte sliren med plastikk, av kosmetiske grunner. :)
Nei. Det jeg sier er at dersom det kosmetiske IKKE er så nøye (eller som du ville sagt det: dersom han ikke har noe i mot å vandalisere slira), SÅ kan han bruke plastertape for å løse problemet.

 

Han behøver kun, å vedlike holde sliren med fett!
Jeg ser hva du sier, fint det, da trenger han ikke bruke plastertape..... men du spurte (hvorfor skal han vandalisere slira...) og jeg svarte (om det kosmetiske IKKE er så nøye, så...). Greit nå? :)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...