Jump to content

"Kaliberkonverteringsinnlegg"?


Nygaard

Recommended Posts

Hu hei!

 

Har sittet og lest litt igjen og kommet frem til at jeg ønsker meg, og selvsagt har et enormt behov for, et "kaliberkonverteringsinnlegg", eller "caliber conversion sleeve" på engelsk (http://en.wikipedia.org/wiki/Caliber_conversion_sleeve). Jeg vil nemlig gjerne skyte .30 Carbine i min .308 Win, kun for gøy. Beklageligvis har jeg bare funnet én eneste forhandler som kan gi meg det jeg ønsker (http://www.mcace.com), og denne svarer ikke på min e-post.

 

Jeg lurer derfor på om dere vet om noen? :)

Link to comment
Share on other sites

Gi rakkeren i det greiene der om du lader selv. En redusert ladning med N110-krutt er enklere. Mener Jørund Lien hadde en artikkel om det en gang. Redusert ladning med 25 Grains N110 e.l. tror jeg den het.

 

Jeg har ladd noen "fjerter" til min 35 VRM med 25-30grains N110 og mantlede revolverkuler. Skuddene er rimeligere enn hva jeg klarer med 6,5x55. Hylsene holdt tett og jeg slapp å presse/halspresse hylsa etterpå. Kunne bare sette i knall, krutt og kule og fyre igjen.

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg også lurt på, vil f.eks 22lr gå i .222/.223 kammer med innlegg?

 

Jepp! Har to slike til min .222. Fikk dem av min farfar som kjøpte dem under et USA-besøk rundt 80-tallet, så vet dessverre ikke hvilken butikk :/

 

De gir egentlig overraskende god presisjon. Så for meg litt kluss med riflestigning, enorm friflukt etc, men de samler fint!

 

Gi rakkeren i det greiene der om du lader selv. En redusert ladning med N110-krutt er enklere. Mener Jørund Lien hadde en artikkel om det en gang. Redusert ladning med 25 Grains N110 e.l. tror jeg den het.

 

Jeg har ladd noen "fjerter" til min 35 VRM med 25-30grains N110 og mantlede revolverkuler. Skuddene er rimeligere enn hva jeg klarer med 6,5x55. Hylsene holdt tett og jeg slapp å presse/halspresse hylsa etterpå. Kunne bare sette i knall, krutt og kule og fyre igjen.

 

35 VRM

 

Joda. Lader selv og alt det der. Men. Bare for morro! Et (muligens meningsløst og uforklarlig) følt behov lar seg kun stille ved erverv :wink: Jeg trenger jo ikke muligheten til å skyte .30 Carbine i .308 Win, da jeg har et annet gevær kamret for .30 Carbine, men jeg føler jeg bør ha muligheten likevel. Fordi jeg er sær. Og rar. Og ble veldig forelsket i innlegget.

 

Men takk for tipset likevel :)

Link to comment
Share on other sites

Lothar Walter har slike. Høy kvalitet!

 

Jeg går utifra at alle som importerer andre løp fra Lothar Walther, også kan skaffe disse.

 

Jeg kjøpte et slikt i kal12 -> .22LR hos Søilen i Bergen for mange år siden. Prøv der, og hør om de kan skaffe.

Mener du komplette innleggsløp her, fourten? Jeg tror trådstarter etterspør ei foring som gjør om kammeret fra .308 til .30 Carbine... Uansett, absolutt interessant med .22 innleggsløp til hagle! :D

 

Edit: Leste linken etter at jeg postet... :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fått svar. Lothar Walter-innleggene kommer på 800 kr/stk. Og telles som våpendel, så den må søkes om. Gebyret for dette er vel rundt 200. Sååå.. Jeg tror nok jeg skal holde .30 Carbine-patronene mine i karabinen og heller gjøre som anbefalt og lade noen svake ladninger i .308-hylser :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...