Jump to content

Belgisk 7,65x53 Mauser


Vaquero

Recommended Posts

En liten og kort patronprofil:

normal_7%2C65x53_Mauser.JPG

Her er patronen fra min samling flankert av en 7,62x51 Nato til venstre og en 7,92x57 Mauser til høyre for sammenligning.

7,65x53 Mauser er en mye glemt patron, det ser ut til å være en klassiker for eldre infanteririfler først og fremst. Norma har lenge produsert patroner og levert hylser til dette kaliberet. Både Winchester og Remington har før krigen produsert boltrifler for dette kaliberet, sikkert flere andre også. Patronen ble opprinnelig konstruert for den Belgiske 1889 Mauser, en rifle med patronen som ble brukt av belgierne under første verdenskrig. Ellers var den godt utbredt som militærpatron i Argentina (Mauser 1891), Bolivia, Peru, Columbia, Ecuador, Tyrkia, Spania.

Kulediameteren er oppgitt til .313", men den skal utmerket kunne bruke .311" - .312" kulediametere som er lettere tilgjengelige. (Som 303 British.)

 

Er det noen på Kammeret som har praktisk erfaring med denne patronen?

 

Arg_Maus.jpg

Argentinsk_Mauser.jpg

Argentinsk Mauser mod.1891.

Link to comment
Share on other sites

Kan nevne at der er produsert en del patroner i dette kaliberet på Raufoss for eksport til Sør-Amerika. Mener det var Bolivia og det var lenge tre årstall som var kjent, nå skal visst nok et fjerde år ha dukket opp. Merkingene på disse er identiske med 7,92x57 SS som RA produserte midt på 30tallet.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

normal_7%2C65x53_b.JPG

Jeg kom over denne, hadde en liten byttehandel med "bubo" her på Kammeret, takk bubo :D

Jeg må si at detaljer fortsatt overrasker meg litt, nå er ikke 7,65x53 for belgisk Mauser eller Argentinsk noe som er sjeldent.

Det som slår meg er designen på denne kula, patronen til venstre, den har jeg ikke sett før. Den vanlige er den til høyre.

Bunnstempel på disse to er FN 39 og FN 38. Belgisk produserte. Det er festlig med enkelte varianter i denne hobbyen.

normal_7%2C65x53_a.JPG

Bakgrunnsbilde fra 1st. verdenskrig 1914, belgiske soldater tar en pause.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...