Jump to content

Skyter høyt med luftpistol justere sikte eller justere "meg"


Marius75

Recommended Posts

Hei

Har nettopp gått til innkjøp av en weihrauch HW 75. Jeg er helt fersk med skyting. Får ok samling(mener jeg), men skyter konstant høyt.

Er det en god ide å justere siktet eller bør jeg justere meg på noen måte? Håper dere kan hjelpe meg med med råd.

Mvh Marius

Link to comment
Share on other sites

hvilken avstand skyter du på? tar utgangspunkt i at du skyter på den avstanden du har satt som "fast avstand".

 

hvor gode er samlingene dine? ligger de rett over senter/svarten på blinken? gitt at du har gode samlinger justerer du siktet til du har middelltreffpunkt midt i svarten.

Link to comment
Share on other sites

min anbefaling: (hvis du har plass)

 

skyt på 10m, juster sikte slik at du ligger i senter på blinken. gå så til 5 m, skyt en god samling å se hvor mye over/under du er. noter deg så hvor mange knepp på sikte du må justere for å treffe senter på 5 m.

 

dette kan du gjøre på f eks 15m, 10m, 5m osv. lag deg så en tabell med hvor mange "knepp" det er mellom hver avstand, altså hvor mye må du justere siktet for å treffe senter når du går fra 10m til 5m osv. avslutt hver skyting med justering for 10m så vet du hvilken avstand du må ta utgangspunkt i ved neste skyting :)

dette vil gjøre det enklere for deg når du er å skyter hvis du ønsker å variere avstanden du skyter på, samt at du lærer deg å kjenne siktene dine.

Link to comment
Share on other sites

Hva som er best kan faktisk variere litt.

Når jeg skyter 10m luftpistol har jeg siktet mitt justert slik at siktepunktet

ligger ca 2-3cm under det svarte i blinken. (standard 10m luftpistol skiver)

Det kan være vanskelig å se 10'rn om siktet er stilt midt på i høyde retningen.

Jeg sikter derfor litt under det svarte området.

Sideveis er siktet mitt stilt midt på, sidejusteringen stiller jeg sjelden på.

 

En gang i blant sitter jeg med støtte og skyter bare for å øve på å på å "se 10'rn"

 

Jeg vet at det er 26 knepp på høyde justeringen på pistolen min. Skyter jeg på

10 luftgevær skiver vet jeg at jeg må ca. 16 knepp opp. Sikter fremdeles litt

under.

 

Skal jeg bare plinke litt, skrur jeg siktet 26 knepp opp og kan sikte midt på det

jeg vil treffe.

 

Jeg stiller derfor om siktet mitt til hva jeg skyter på. Jeg tar alltid noen prøveskudd

for å dobbelsjekke.

 

Ikke vær redd for å stille på siktet. Still siktet, skyt i vei å bli kjent med pistolen din

og siktemidlene dens. :)

 

Gjør slik med all ammunisjon du vil bruke og på forskjellige avstander og skriv ned

tallene. Da får du deg en tabell du kan gå etter slik at du kan justere siktet etter behov.

 

Forskjellig ammunisjon kan ha forskjellige treffpunkter, sideveis og i høyden.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...