Jump to content

Diverse om forskjellig utstyr


Generaldfeld

Recommended Posts

Mens jeg gikk over en rifle som var med og gikk på tur på lørdagen, i skikkelig godt regnvær, fikk jeg endel tanker i hodet som jeg har tenkt mange ganger og som jeg nå vil skrive om.

Riflen som fikk luftet seg var en Sako 85 Finnlight SS. Opplegget er da altså, idag gikk jeg over og gniket og hadde en hyggestund med pertentlig vedlikehold. Så kommer jeg til kikkertmontasjen, joda ringene og feste er ikke laget av noe rustfritt, de kostet allikevel sine kroner, og jeg må faktisk si at jeg forstår ikke helt både tanken og baktanken for å lage noe slikt, som er beregnet til å være montert på et våpen, et våpen som er beregnet til å være ute i alt fra sol til monsun regndans! Tingen er jo da, at her ruster det, hver gang det har vært vann i luften, så har jeg kommet hjem, tørket og stelt, og joda, rust ja!

 

Slike produkter tåler sikkert endel styrkemessig og bruksmessig er det jo ofte solide saker. Men legeringer og overflatebehandling kunne gjerne ha vært noe bedre, tenker jeg.

 

Et annet problem jeg har erfaring med, gjelder diverse typer to foter. De ser tilsynelatende helt ok ut, koster alt fra ca 599-999, jeg tenker nå på utgaver hvor man justere høyden på benene endel. Erfaringen min, med to forskjellige modeller, de virker ikke, etter kort tids bruk, de er for dårlige og for svake. Festene på de er en vits, det er så elendig og billig laget at det burde ikke vært på markedet. Jeg er av den typen som er redd for tingene mine og utstyret jeg bruker, og jeg tar veldig godt vare på det jeg har og det jeg bruker, så det er ikke bruken som er problemet her.

 

Når jeg er i felt, på tur, på post, så er kongstanken min på dette, at det jeg har med meg, det skal jammen meg virke! Det samme problemet med riflereimer, festene knirker og bråker...og de ruster selvsagt...de også!

 

Hvor finnes skikkelig utstyr, som gjør det motsatte av hva jeg har skrevet her nå, og som virker hver gang, alltid? Tanken på å utforme, få tegnet og dreiet noe skikkelig selv, kommer mer og mer frem! :-)

Link to comment
Share on other sites

Har vaset rundt i skog og fjell med våpen i 30 år...regn, snø, sol og vind... Kan ikke påstå at jeg sliter med rust, knirkefester og knekte toføtter. Litt stell før og etter jakta funker godt. Om du velger å tegne, utforme og dreie en tofot selv, kan du f eks bruke en kina-pod til 185,- som utgangspunkt. Den holder hard til knallhard behandling på både bane og felt ;)

Lykke til...

Link to comment
Share on other sites

nå er ikke jeg noen ekspert på metall men mener å huske vi lærte noe om spenningsrekka på skolen.

hvis man blander forskjellig ståltyper så er det den dårligste legeringen som korroderer.

så har man rustfritt løp og vanlig stålmontasje så vil nok denne korrodere en del.

samme prinsippet som man bruker på båt. ( sink anode )

mulig jeg husker feil.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...