Jump to content

RAas kniver 2015


raas

Recommended Posts

Dette var ett pent knippe knivstell. :D

Om jeg skal sette fingeren på noe, ser det ut som du har lagt nederste stinget i sømmen utvendig. Det tror jeg blir ett svakt punkt om det blir utsatt for slitasje, og tråden ryker kan stingene løsne nederst på sliren.

Ellers syntes jeg ryggen på skaftene er litt for rette og gir meg inntrykk av at kniven blir litt "uppnosig", men det er kanskje en smakssak.

 

Jevnt over ser det veldig bra ut! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingen Trollbukk. :D

 

Hvorvidt slitasje av det nederste stinget er et problem kan diskuteres opp og ned , bort og frem .

Er mange forskjellige meninger om det .

"Uppnosig" er ikke knivene , og kanskje bildene lyver litt , for klarer ikke helt se at ryggen på knivene er for rett .

Men som du sa , det er vel kansje en smakssak :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hei, fine kniver du har laget. For å være dine første synes jeg de ser bra ut.

Slirene ser også bra ut. Regner med du selv ser forbedringspotensiale på både det ene og det andre. Det gjør iallefall jeg hele tiden på mine arbeider.

 

Stå på, blir spennende å se flere ferdige kniver.

 

Mvh Espen

Link to comment
Share on other sites

Hoppsan, disse har jeg gått glipp av..!

 

Meget fine kniver, spesielt for å være de første.

Enig med Trollbukk i at ryggen er litt lang og rett, og at dette gir inntrykk av "uppnosig". Spesielt kniv nr 1. Ser man nøye så er de ikke det, men her lyver bildene litt og den rette og noe lange ryggen har nok skylden for det. Personlie synes jeg de blir litt lange i skaftet noen av de. Spesielt nr 2 og 4

 

Mine favoritter av disse er allikevel - nettopp - nr 2 og nr 4.

Meget fine kniver, gode fargesammensetninger og fint håndtverk + finish!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Espen

Ja så klart vi alle ønsker å forbedre oss , vi blir aldri utlært.

Kan sikle og fundere på hvordan andre får til det ene og fet andre .

Riktig inspirerende å se andres fine kniver.

Øvelse gjør mester :D

Link to comment
Share on other sites

Takk Dagl

 

Ja du har kanskje rett at skaftene kan virke lange .

Jeg har bare to hender og lager som regel skaft som passer for dem .

Kanskje kan det virke som bladene er korte i forhold til skatene .

Mener nå selv at en god brukskniv / spikke kniv bør ha et blad med lende mellom 75 og 85 mm .

Lengre blader blir etter min mening ikke så gode som brukskniv .

Men alt er jo smak og behag .

Link to comment
Share on other sites

Flotte kniver! Syns ikke det er noe i veien med et langt skaft til et kort blad. Dersom en skal lage en staskniv syns jeg det er viktigere at forholdene er mest mulig "perfekte". Brukskniver må lages for å brukes. Mine kniver er ofte ganske små, for jeg føler de er best å spikke med.

Skal jeg kommentere ut ifra smak, så syns jeg rygglinjene er for rette før de krummer på enden. Men jeg ser det er mange som lager kniver på denne måten, og hver sitt uttrykk.

Den hvite kniven, har du noe som låser sideplatene utenom lim?

Stå på!

 

Mvh

Berserk / Vaka

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingen Berserk :winke1:

 

For å ta det siste først , ja har innvendig 3 stk 3 mm gjengestag som holder dem . (så klart limt )

Når det kommer til form på skaftene er jo smaken forskjellig . klart linjer og estetikk er viktig ,

men må jo også være bruker vennlig . Personlig er den beste spikkekniven jeg har hatt vært den lille mora kniven med tre skaft.

Men ikke akkurat formen jeg ønsker på mine selvlagde kniver.

Lengde på blad og skaft er og blir en smakssak . Noen liker dattera , og noen liker mora , og noen liker begge . :D

Også som Espen var inne på litt tidligere i tråden , man har jo forbedrings potensiale . Og for å komme dit er man avhengig av kritikk og ros.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...