Jump to content

Har et godt råd dersom Garmin GPS ikke finner satelitter.


sandman1

Recommended Posts

Hei

 

Kom over en mulig løsning, dersom Garmin GPS krangler:

Jeg har en Garmin Vista Etrex Cx, den var blitt helt umulig med tanke på å finne posisjon, gikk laaaang tid før den fant ut hvor den var, og selv da så visste den ikke (alltid) hvor den var... Jeg snakker her om 15-30 minutter.... Tenkte på klage/ reparasjon, men jeg skal jo avsted til fredag.....og det virket som at det er lite trolig at en greier noe på den tiden.... :cry:

 

På ei Internattside, så fant jeg ut at en kunne trykke system reset, øverste knapp til høyre trykkes ned mens en slår på GPS'en, det fungerte ikke.

 

Men så.... Hjemmesidene til Belanor har en link til nedlasting av drivere og intern program og jeg vet ikke hva som egentlig var der, men nedlastning av nye drivere etc fra denne siden, gikk som snus = 100% problemfritt. Ok, en mister lagrede data, så dersom en ikke har backup, sorry...., og en må til med endringer slik som meter, km/t UTM WGS84 eller hva det nå er alt sammen, men det er rimelig fort gjort.

 

Sååå kom testen, etter oppdatering;

 

på 10 sek, etter oppstart, så hadde den 4 satelitter, og rimelig god posisjon, etter 30 sek, så hadde den låst på 7 satelitter... :D

 

Det virker som en helt ny GPS jo!!! (Turbomatede statelittsignaler?)

 

Belanor's oppdatering og produkter kan herved (fremdeles) anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Man skal også være klar over at hvis GPSm ligger avskrudd over lengre tid, har den ikke lenger peiling på hvor satellittene befinner seg og må bruke laaang tid på å få fix. Sammen med "jeg er her"-signalet sender nemlig satellittene en "kalender" med "nå er jeg her, men om en stund er jeg der"-data. Disse dataene hjelper GPSm med å finne igjen satellittene når den skrus på, men de har begrenset varighet. Så hvis det tar uvanlig lang tid å få fix, kan det ofte hjelpe å skru på GPSm og la den ligge med fri sikt til så mange satellitter som mulig i en god stund (et kvarter? en halvtime? en time? noe deromkring) slik at den får tid til å laste ned "kalenderen". Neste gang får den fix raskere. Been there, done that :)

 

PS: Såvidt jeg vet, gjelder dette uansett hva slags merke GPS'en er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde det også, tenkte akkurat det du skriver over her; lang tids lagring, gi den en halvtime, eller om nødvendig; mere. Men uten at det bedret seg neste gang jeg skrudde den på (?) Det virket som at det var en "random" funksjon ute og gikk, noen ganger så greide den å finne mange satelitter, noen ganger få, noen ganger ingen, men det tok alltid lang tid, før den kom opp med posisjon - veldig lang tid. Og verandaen min har faktisk ok utsikt. Prøvde flere ganger i løpet av helga, men "oppstartstiden" var uansett lang, og ofte uten å få fix på noen satelitter.

 

Nå, er den ikke til å kjenne igjen... :D

Link to comment
Share on other sites

Det var nok en firmware oppdatering du gjorde, og det er ikke dumt å holde enheten sin oppdatert med siste firmware fra produsenten.

Dette er data som skrives til chip'en i enheten, dvs det den booter fra osv.

De kan ha funnet feil i koden som er rettet opp i, f.eks slike bugs som du beskriver i starten der.

 

Det er enkelt å oppdatere garmin sine enheter via pc'en også, så det er ingen grunn til å ikke oppdatere enhetene.

Bare husk å lese fremgangsmåten, for om du kobler fra eller skrur av pc eller gps mens oppdateringen pågår, da er det som regel "game over" for enheten. (må inn til produsent for å flash'es på nytt osv).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...