Sporfinner Posted October 12, 2008 Share Posted October 12, 2008 Hei godt folk.. Kan noen hjelpe meg med en bruksanvisning på speking og tørking av elghjerte? Har nå tre renvaskede hjerter i kjølerommet og trenger sårt videre hjelp... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CatLikeFox Posted October 13, 2008 Share Posted October 13, 2008 Hei Jeg bruker å legge hjertene i grovsalt 2-3 dager. Deretter vanner jeg ut en natt. Henges helt eller i strimler til tørk i 3-6 uker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nagant 762 Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 Jeg la hjertet fra oksen i saltlake ca 3,5 døgn. Tok det opp, og bare tørket av det. Hengte det opp tørt, mørkt og kjølig. Prøvesmakte etter 2 dager. Det var som å sette tenna i den møreste biff Og smaken var fantastisk Nå skal det få henge i fred til det får tørket mer, og så skal det nytes sammen med eggerøre, rømme, flatbrød og diverse andre godsaker utover vinteren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sporfinner Posted October 14, 2008 Author Share Posted October 14, 2008 Takker for innspill.. så da ser det ut om om lake eller grovsalt blir det samme.. Mine har nå ett døgn i grovsalt så de får ligge litt til. Har skaffet hengeplass på et stabbur og tenker det er bedre enn et nymotens hus Satser på det blir bra!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CatLikeFox Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 blir godt uansett Grunnen til at jeg vannet ut er at jeg har saltet endel hjerter som har blitt så salt at man må drikke seg full på øl når man smaker på det Det er bare å prøve seg frem. Har selv 4 elghjerter, to lårtunger (som blir kjempebra spekekjøtt), en ribbeside av elgkalv og 10 gås som skal saltes og røykes meget snart...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
carFun Posted December 26, 2008 Share Posted December 26, 2008 Gokveld godtfolk! har hatt en elghjerte hengende til speking siden ca 10.okt nå, ja,jeg vet det, det er muligens "litt" for lenge.... Så det ser ut til å ha blitt jæææææ...lig tørt, er det noe jeg kan gjøre for at dette skal bli godt og smakfullt igjen? Smaken var grei nok, kanskje jeg har salta for lite også..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts