Jump to content

IOR-Kikkertsikte


aristo2000

Recommended Posts

IOR-Kikkertsikte. Det er vanskelig å finne noen som har erfaring med IOR for langhold. Jeg vet at Artemis er importør, men lurer på å reise til Romania i sommer og kjøpe en selv.

IOR 5,8-40x56/SHX /IL FFP MOA MOA CRUSADER. Kikkerten skal brukes på en TRG-42. 338LM. Fint hvis noen har erfaring med langhold kikkerter fra IOR og vil dele dette. Kanskje noen har vært i Romania og kjøpt selv.

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Har en IOR 12-52X56 Terminator på langholds rifla,en Tikka Tactical i 300 win mag.Jeg så i Knut Erik Rognes sin IOR 12-52X56 på et skytterstevne og var frelst.Disse kikkertene tar linsene sine fra samme glassverk som zeiss.Min modell har tomme klikk (1/4 moa).Det eneste jeg ikke liker med den er at den ikke har zerostopp.Har montert min i en 40mm montage på ei 10M-rad piccatinnyskinne fra RPS men har fremdeles 20 tommer før jeg er i kjelleren med høyde tårnet.Kikkerten er skarpere enn min tidligere 12-50 S&B PMII.Jeg er godt fornøyd med denne kikkerten.Den stod ei stund på min STR 200 og fikk ratta seg skikkelig,men den har vært stabil hele tiden.Jeg har eid flere langholdskikkerter fra Nightforce ,Zeiss Viktory FL serien (alle typer)Smidt& Bender PMII (Har en 5-25X56) men IOR siktet hevder seg blant de beste i denne klassen.Min IOR har stor forstørrelse så mirage blir fort et problem med 40-50x

Kjøpte min hos Artemis.Kan trygt annbefale deg å handle der.

Hvor mye er det å spare på å handle i Romania?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt to IOR sikter, meget bra sikter.

 

En 3-18x42 hadde jeg lenge, solgte i et anfall av av sinnsforvirring, jeg husker helt ærlig ikke hvorfor jeg solgte det... Og en 3.5-18x50, den var enda bedre, men jeg likte den lille best, siden den var "liten".

Bruksområdet til den lille er nå dekket av en March 3-24x42, så jeg lurer på om jeg ikke solgte den x42en fordi jeg hadde kjøpt Marchen :roll: IOR en er bra, men den taper for Marchen, spesielt fordi Marchen gjør det samme med halvparten så mye kikkert. Retiklet i IORen, MP-8, er knallbra.

3.5-18 gikk i oppløsning i festet mellom rør og "hus" der rattene er festet, det var en svakhet på de første av den modellen, nettet er fullt av akkurat det der.

Ny på garanti var problemfritt, men det tok noen uker og jeg MÅTTE ha kikkert, så en Vortex Razor HD ble kjøpt, og når IORen kom tilbake hadde jeg vent meg til Vortexen, selv om IORen er skarpere og har bedre kontrast. Razoren fikk bli da den har mer elevasjon rett og slett, og en eneste ting som jeg ikke likte på IORen, lyset - det er stillbart, men laveste trinn lyser omtrent som et trafikklys, når du ser dyret, men ikke retiklet, så slår du på lyset - og ser retiklet, men ikke dyret...

 

Jeg har hørt at de har fiksa det der, men tror egentlig ikke på det. Uansett, kommer du forbi den lille detaljen (den var egentlig showstopper hos meg) så er det meget bra sikter. Meget bra.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...