Jump to content

Hjelp til våpen valg


Newbee

Recommended Posts

Hallo alle sammen.

 

jeg har nå kommet dit at jeg vil ha meg en rifle og/eller salong.

har per idag ikke noe terreng med dyr større enn tiur men vil definitivt "utvide" horisonten etterhvert men jeg vet ikke nok om disse rifle greiene til å vite hva som skal brukes til hva.

 

så da lurer jeg på følgende:

 

hva slags kaliber brukes/anbefales til di forskjellinge jaktformene?

hva er bruksområdet for en salong annet enn treningsskyting og ei og anna due :D , kan man bruke salong på orrhane fesk? det er mye av det på terrenget mitt.

 

å hva burde jeg legge i en rifle av kr? eller ei salong av kr? burde jeg kjøpe brukt??

 

håper noen kan hjelpe meg litt igjennom jungelen..

 

lars

Link to comment
Share on other sites

Ein salong passer til det alle minste av vilt, og til treningskyting. Der finnes det mangen butikker som har tilbudspakker på greie salonger med ok sikte demper osv fra 3000 til 5000kr. Av storviltbørse, er kanskje 6,5x55 rette kaliberet for deg? Der har du eit greit småvitkaliber, samtidig som du har ei børse til storvilt. Litt kjedelig kanskje, men gode gamle 6,5x55 er eit uforskamma alsidig kaliber :wink:

Og kor mykje penger du bør legge ut der? Det er vanskelig og seie, alt etter kor mykje penger du vil, egentlig. Mi jaktbørse i 6,5 er forsikra til 60 000,- Men det er dog ein ekte Blaser, lux til og med :mrgreen: Og eit våpen eg er veldig nøgd med, men det trenger på ingen måte og bli så kostbart.

Der finnes mangen produsenter som leverer gode børser til ein fornuftig pris. Eg vil da slå eit slag for tikka t3, den er rimelig og presis, samt hvis du leiter, så er der ørten andre børser i eit meir fornuftig prisleie. fra 4000 til 10 000 hvis du kjøper nytt, så kan du velge og vrake mellom mykje forskjellig. Og så må du ha kikkert også, der bør ein også legge litt penger, da optikken er ganske viktig. Eg har forkjærligheit for zeiss, men det er egentlig smak og behag kva ein velger, såfremt ein velger ein av dei bedre produsentane, zeiss, svaro, khales osv. Men ei tikka t3 ligth ss i 6,5x55 med ein Zeiss conquest 3,5-10x44(eller var det 48) Da kjem du vell ca på 15 000 kan eg tenke meg. Og har fått ei god børse, du kan ha glede av i mangen år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...