Jump to content

Sikker lading ved 25°C?


Rognlund

Recommended Posts

Hei.

Jeg og en kompis har startet med lading for langholds skyting.

Og vi har funnet en ladning som gir gode samlinger og god hastighet.

Men ladningen er mest testet ved 0°C og opp til 10°C, og i går testet vi 20°C.

og ved følgende temperaturer: 0°C får vi 832m/s --- 10°C får vi 855m/s --- 20°C 880m/s. (målt med magnetospeed)

Siden vi er ganske fersk så ville vi høre om denne ladningen er helt på trynet med tanke på trykk, eller om den kan brukes i temperaturer opp til 20°C?

Rifla vår er ei Remington 700 med tykkpipe. pipelengde 56cm.

 

Nosler_zps4obvmo15.jpg~original

Link to comment
Share on other sites

Jeg har begrenset med erfaring selv. Det sagt, så ville jeg ikke stresset med V0. Riktignok er hastighet en indikator på kammertrykket, men dette vil også avhenge av kruttet dere bruker. Bruk mer tid på å se etter andre tegn på overtrykk; hvordan ser tennhetta ut; kleber patronen i kammeret etter å ha blitt skutt, får du et blankt område på hylsebunnen etc. Skyt et og et skudd, og sjekk hylsa.

 

Hos Vihtavuori oppgir de en max på n-530 med 155 grains Scenar på 41 grains, som jo er godt under det dere lader med. Det er derfor grunn til å være svært forsiktig.

 

Ladedata hos Vihtavuori: http://www.vihtavuori.com/en/reloading- ... ester.html

Link to comment
Share on other sites

Dere har vel høyere hastighet med ett raskere krutt og kortere løp, enn det Nosler oppgir som maks ladning for N135, personlig hadde jeg byttet krutt eller redusert ladningen, hvis jeg skulle fortsatt å bruke N530.

 

Har dere målt hyslevolum og brukt det i simuleringen over, eller har dere brukt en standardverdi for volumet?

 

 

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Tror nok vi må finne en sommer-version av denne ladningen da.

Har ingen markante trykktegn annet en litt krater på tennhette etter stiften. (på 880m/s)

Får bruke denne ladningen på vinterstid.

Er ikke målt hylse-volum til QL nei.

Men det som er rart med QL er at det oppgir 835ms i 20°C, mens vi får 880ms på magnetospeed.

og QL oppgir 826ms i 10°C, mens vi måler 855ms.

 

Men uansett så blir det minket på kruttmengde, også takker jeg for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Glemte det ja, men vi sammenlignet N530 med TAC, og 44grs av begge skulle gi ca tilsvarende hastigheter.

Nosler oppgir TAC til max 46grs og 913ms. til sammenligning 44grs og 866ms. men 24" og 1:10 pipe.

 

http://www.lapua.com/upload/reloading/reloadingburningratechart2011.pdf

http://static1.squarespace.com/static/5163436ce4b0b470bd1fbb00/t/51ba0b0be4b01efb8e2cfb6b/1371147019219/308-Win-150gr-version+7-0.pdf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...