Jump to content

Identifisering av forladninger fra haglepatroner.


evert

Recommended Posts

Ruslet langs stranda for en stund siden, og plukket litt forladninger som har drevet i land etter høstens sjøfugljakt..

 

Noen av dem er tydelig fra moderne patroner med harde og grove hagl, i noen satt det rustne stålhagl, så da vet man lett hva slags haglmateriale som har vært i bruk, men andre forladninger er mer uidentifiserbare for meg.

 

Spørsmålet blir egentlig: kan man, på en gjenfunnet forladning identifisere hvilket haglmateriale det var i forladningen, bare ved å kjenne forskjellige forladningskonstruksjoner?

 

Ser for meg at ved demontering av diverse haglpatroner kan man identifisere forladninger til en viss grad, men er de samme forladningene noen gang i bruk med forskjellige materialer- slik at samme forladninger for eksempel er å finne i både blypatroner og patroner med tungsten-matrix?

 

Hadde de vært nyskutt kunne man analysert rester etter haglmaterialet kjemisk, men det blir mer tvilsomt når de har ligget i sjøen i hele vinter.

Link to comment
Share on other sites

Ok.

Jeg er ikke veldig erfaren når det kommer til haglepatroner, men er det på noen måte mulig å vurdere hva en forladning er brukt til, basert på dens konstruksjon? Da tenker jeg ikke på de ekstremt tjukke plastsakene som garantert har inneholdt ett eller annet hardt materiale, men de mer "normale" som denne jeg postet bilde av.

Link to comment
Share on other sites

Angiveri og gestapoisme(nytt ord?) lever i sitt beste velgående i Norge...

 

 

jaaa man kan se på at en wad hva den mest sannsynlig har vært ladet med

 

 

en wad fra en 12/76/89 stålpatron er lang og skulle den ha vært ladd med 2`er hagl ser du bulkene i plasten og eventuell rust fra stålhagl

 

plukker du opp en wad fra en 32-36g bismuth fabrikk patron er det ikke lett å skille den fra en bly wad :mrgreen:

 

sjøfugljakt+bly=sant selv i 2014 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Litt vanskelig å si - det er flere som lager slike diamantformede "cushions" mellom bunnen og haglkoppen.

Skal jeg gjette likevel, vil jeg si at den ligner på en Helarco VP13 spør du meg. Den er for bly, og jeg vil være 99% sikker på at det har vært blyhagl i akkurat den forladningen på bildet.

 

Her er en ny og ubrukt VP13:

 

2ufg1tv.jpg

 

På generelt grunnlag vil jeg vel si at bly/bismutforladninger er ganske lette å kjenne igjen; de har tynn plast i "vingene" (haglkoppen) - mens stål/hevishot osv har mye hardere og tjukkere plast.

 

er det på noen måte mulig å vurdere hva en forladning er brukt til, basert på dens konstruksjon

 

Igjen, generelt, iallfall for stål, så har stålforladninger en mye dypere haglkopp, og de fleste har ikke en slik "cushion section" - rett og slett fordi det ikke er plass til en slik når ladningen skal være 32g+.

 

S

Link to comment
Share on other sites

Vel- angiveri og gestapisme handler det ikke om- heller et ønske om å forsøke å se på hva det EGENTLIG er som skytes der ute. En forladning som har ligget alt fra noe timer til flere månder i vannet er uansett ganske anonym, så angiveri og gestapisme synes jeg det blir litt tullete å kalle dette.

 

Det hører med til historien at jeg la inn ganske mange timer på vårparten i fjor, og samlet inn en ganske stor mengde forladninger(ca. 300), alt er datert og stedfestet.

Tenkte meg ut noen dager i år også, på de stedene det lå mest i fjor.

 

Det hele ble utløst av en forlesning jeg var på i fjor, der det fra en fagperson ble hevdet at "jegerne gav blaffen i blyforbudet" - og da jeg prøvde å si noe om at jeg har stått bak disken i flere våpenbutikker i løpet av de siste ti årene, og at det faktisk IKKE omsettes blypatroner illegalt igjennom butikkene, ble jeg bare bryskt avvfeid.

Da våknet tanken på at dette antagelig kan tallfestes via alle de forladningene man alltid finner på stranda om våren...

 

I jegerkretser HØRER man mye- men om man kunne tallfestet hva som FAKTISK skytes på sjøen hadde det vært litt interessant å finne ut om alt man hører faktisk stemmer. VELDIG mange av forladningene jeg har samlet inn er faktisk temmelig garantert fra stål eller hardere materialer.

 

plukker du opp en wad fra en 32-36g bismuth fabrikk patron er det ikke lett å skille den fra en bly wad

 

OG det er nettopp der problemet ligger- jeg skulle ønske det gikk an å gjøre en sikker identifikasjon av de jeg ikke er sikker på.

 

Skal prøve å få lagt ut litt flere bilder i denne tråden, blant annet av en forladning jeg har funnet MYE av, som neste garantert stammer fra stålpatroner.

Link to comment
Share on other sites

Takk til Sigurd! det er dessverre ikke mulig å se eventuelle merker som har vært i bunn av "haglkoppen" før avfyring.

 

Her er noen eksempel på to forladninger jeg har funnet mye av:

normal_Nummer_2.JPG

 

Det er ofte rustspor i begge typer, og noen ganger til og med fastsittende rustne hagl. Samtidig er det noen ganger spor etter mørke hagl som ikke ruster i de samme forladningene.

 

Noen ideer om hva denne heter, og i hvilke patroner man finner den?

Link to comment
Share on other sites

Jepp - Double har nok helt rett. Den til venstre er en italiensk Baschieri & Pellagri for 32g stål (eller annet hardt) - den kan kjøpes i løsvekt uten "slits", slik at hjemmeladeren kan skjære snitt selv.

De ser slik ut, nye og uskutte:

 

213ohmr.jpg

 

Selvom de er skutt, så bør man kunne lese noe skrift i bunnen. "Patented" og "28" sto det på mine iallfall (jeg har skutt opp alle sammen). Det er en forladning med tjukk og forholdsvis myk plast, men den holder ganske godt sammen, selv i ladninger med veldig høyt trykk. Her er noen skutt i en ladning med 32g stål med Vihtavuori N 350 som drivkraft:

 

289g2gk.jpg

 

Den ene har fått litt juling, men de andre ser ganske bra ut. Dette var et eksperiment jeg prøvde, for mange sier rundtom på netttet at N 350 er ekvivalent Alliant Blue Dot. På den tiden hadde jeg ikke Blue Dot, så jeg tenkte at hvis jeg starter 3 grn under angitt mengde BlueDot, da er jeg sikker. Dengang ei. Denne ga over 16 000 psi i trykk (= 1100 bar), men bare V2.5 på litt over 400 m/s. Godt eksempel på at ikke alt som står på internett er sant, og godt eksempel på at mange kombinasjoner av krutt/forladning/hylse/hette/ladning lever sitt eget liv, selvom om man skulle tro noe annet.

 

Den kalles forresten for CSD118 hos Ballistic Products, og TUWSBL32 hos Precision Reloading.

 

Den til høyre er, som Double sier, en 24g utgave fra samme produsent.

 

S

Link to comment
Share on other sites

Tok litt tid, men nå har jeg fått tatt litt mer bilder. Ser at det er et ganske omfattende prosjekt jeg har satt igang...

 

normal_Nummer_7.JPG

 

Denne her jeg funnet en god del av, og jeg er temmelig sikker på at den kommer fra en moderne patron med en tung ladning av harde hagl. Men hva heter den, hvem lager den, og i hvilke patroner finnes den?

Link to comment
Share on other sites

Selvom de er skutt, så bør man kunne lese noe skrift i bunnen. "Patented" og "28" sto det på mine iallfall (jeg har skutt opp alle sammen).

 

Har sett over endel av disse merkingene i bunnen, og det ser ikke ut til å være noe system. I bunn av disse B&P forladningene(uavhengig av hvilken ladningsvekt de er for) kan det stå "patented 6", "patented 28", "patented 15", eller andre tall etter "patented".

 

Men jeg har begynt å finne litt mer fram i jungelen, og ser at Gualandi TUB leveres i flere lengder, med navn som henspeiler på lengden.

 

Her er en annen forladning jeg har funnet ganske mye av:

normal_Nummer_3.JPG

 

Noen som kjenner den igjen?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk igjen! men jeg har googlet litt, og ser at produsenten også anbefaler den til blypatroner:

http://www.gualandi.it/en/products_plas ... _tubo.html" target="_blank" target="_blank

 

Ja men som jag skrev , har du en laddning som är på säg 800bar med en

Typ gualandi SG 17 och lägger i en tub43 istället , då är du över 900 bar

Inte alls farligt i en stark bössa men kanske inte vad du räknat med.

Men tar du mild hatt och sänker krutet så kan det funka bättre ..

 

/P

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...