Jump to content

Halv-auto Hagle


Nyhobby

Recommended Posts

Har akkurat bestått jegerprøven. Mange som mener jeg skal velge ei O/U hagle.

Men selv så mener jeg at ei halv-auto er noe som jeg ser for meg at jeg kommer til å trives med. I med at jeg er mye ute i telt. Sover i telt nesten hele året. Tenker da ei halv-auto i"plast" da dette ikke går hardt utover treverk.

Hva er det folk anbefaler?

Link to comment
Share on other sites

Det er mye å velge i, forskjellige prisklasser osv. Vil råde deg til å ta en runde i våpensjapper å kjenne å føle på forskjellige våpen. Da vil du fort kjenne at noen føles bedre enn andre. Det viktigste er ikke hva det står på børsa, det er mye mer viktig at den føles god for deg.

Link to comment
Share on other sites

Føst bør du tenke litt hva slags jakt du drive med, om du har bruk for 12/89 eller 76.

Da får du elimenert bort endel.

Så bestemme deg for prisklasse, og eventuelt hvor tung hagla bør være!

Er pris viktig, ville eg gått for Weatherby sin halv-automat, hoss XXL, denne er relativt lett også.

Ellers har Franchi lettvekter, som er nok bedre kvalitet på.

Skal du ha 12/89 med solid kvalitet, men noe høyere prisklasse, ville eg gått for Beretta Extreme 12/89

Er veldig mye smak og behag, og alle har sine favoritter :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Samme plassen har Benelli m2. Ellers har vel Fabarm et av markedets tøffeste trykktesting, og tri-bore piper. Dvs at pipene har en mer gradvis tilnærming mot chokene enn de fleste andre. Mener å huske at de er trykktestet til 1600 mot 1200/1400 hos andre. Men Benellien har særdeles fin balanse, og var nydelig å vippe på plass. Synd jeg akkurat fylt på med en Franchi Affinity. Nesten samme børsa, og fra samme eierskap. Men rart når en står og klår på ting hvordan kjøpelysten melder seg...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...