Jump to content

Lyst til å begynne med knivlaging


stul21

Recommended Posts

hei jeg vurderer og begynne med kniv laging igjen har gjort det to ganger før engang i 9 kl. på skolen og en gang etter det, jeg går i 10 kl og lurer på hvor mye det koser, med det utstyre jeg trenger og hva slags skinn/lær burde jeg bruke tar i mot alle tips, bilder alt jeg kan få av kunnskap.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips kan være å kjøpe ett sett med materialer for en kniv.

Noe omtrent som ett slikt:

http://www.sloyd-detaljer.no/kategorier/tre-og-metallsloyd/kniv--bestikkeblad/knivblad/knivsats-pid8091

Flere knivmaker /håndverks butikker har slike.

 

Hvis ikke må man samle / kjøpe materialer her og der, og prisen blir jo naturligvis da vanskelig å spå ;-)

 

Av verktøy MÅ man ikke ha all verden. Kniv, rasp og sandpapir ( i ulike korninger) er ett must.

Båndpusser er suverent, men krever litt investering. Båndsag like så. Disse to er mine mest brukte verktøy i tillegg til det over. Så avhenger det om man skal pynte skaft/slire med graveringer / scrim / pauting.... da kreves verktøy for det. Disse er ikke dyre, men det er jo ikke noe man prioriterer først.

 

Etterhvert får man en følelse av hvilke verktøy man trenger for neste kniv, og hvilke materialer man liker å jobbe med.

 

Tenk litt på linjene med en gang. Fremre del av rygglinjen på skaftet skal være paralellt med rygglinjen på bladet. Fremre del av buklinjen skal være paralell med egg-linjen på bladet. Der har man rammene, og utformer skaftets form innenfor disse. Ikke lag for mye "mage" på skaftet - det gir vanskelig å få ut kniven fra slira etterpå. Tenk allerede ved utforming av skaftet hvor dypt den skal sitte i slira. Skaftets tykkeste del skal være litt nedenfor slirekanten - da "griper" læret litt over det tykkeste punktet, og kniven sitter i slira. Men for mye "form" så sitter kniven for godt fast...

Som du skjønner, så er det bladet som bestemmer hvordan hele kniven skal se ut... ;-)

 

Lykke til, og post gjerne bilder av dine forsøk!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

TS. Kjøp deg en bok av en bra knivmaker. Da får du tipsene du trenger, i begynnelsen! Det er ikke så mye en trenger i begymmelsen.

 

Jeg vet ikke vilken type kniver du ønsker å lage og om de skal være til pynt (alla de fleste her), eller enkle gode brukskniver som egner seg til formålet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...