Jump to content

SWFA SS - Ta med hjem


Scitech

Recommended Posts

Hei!

 

En kollega av meg skal over dammen en tur og lurte på om det var noe jeg trengte. Innholdet i en tax-free butikk er av begrenset interesse, men kom fort til å tenke på SWFA SS kikkerter. Av det jeg har lest meg frem til eksporterer ikke SWFA til utlandet og godtar heller ikke utenlandske bankkort. Leste i en annen tråd at noen på kammeret hadde fått med seg noen slike hjem uten større komplikasjoner.

 

Kan jeg be kollegaen min å ta med 2 stykker hjem uten at han havner i trøbbel på vei ut? Må man gjennom noen byråkratisk-mølle for å få det til eventuelt? Dersom dette blir som et mellomlangt hekkeløp med mange hinder så lar jeg det være, men om det lar seg gjøre uten problemer så hadde det vært meget interessant.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke ulovlig å kjøpe et kikkertsikte "over there" og ta med hjem, kun reg.pliktige våpendeler/ammo kommer inn der...

 

Det eneste som kan stikke kjepper i hjulene er kanskje dette med tollgrensen. Han kan ikke ta med varer for mer enn 6000 kroner inn i Norge igjen, og det kan det vel hende to slike kikkerter overskrider. Alternativt er det jo bare å betale moms på det overskytende så skulle han/dere være safe!!

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke 2 stykker overskrider 6000, men for eksempelets skyld kan jeg evt. si at det bare er snakk om 1 kikkert. Hva med eksportrestriksjonen SWFA har på disse kikkertene (vet ikke om det skyldes at kikkerten er av det "taktiske" slaget)? Snodig at dette ikke gjelder privatpersoner men hva vet jeg. Kan man risikere å få noe trøbbel på flyplassen på vei ut eventuelt dersom man har en kikkert i bagasjen?

Link to comment
Share on other sites

Det rogsom skriver er feil.

Det kommer helt ann på varen. Mange er underlagt eksportrestriksjoner, ikke bare løp/låskasse/våpen.

Kikkertsikter varierer. Noen er er rimelig greie, andre må man ha eksportlisens fra Dept. of Commerce. "military grade" må godkjennes av US State dept, på linje med våpen.

 

Vil tro at dagens SWFA SS havner i den siste kategorien. De først modellene gjør nok iallefall det, da de ble designet etter forespørsel fra Crane NSWC og har NSN.

Vet heller ikke om SWFA har registrert seg hos US State dept og har de ikke det kan de ikke eksporteres.

Link to comment
Share on other sites

Vil tro at dagens SWFA SS havner i den siste kategorien

 

Ja, såvidt jeg vet ble disse opprinnelig utviklet for militæret/Navy, og det er sikkert derfor det ikke kan eksporteres direkte. Samme gjelder US Optics også såvidt jeg har skjønt. Da er det vel kanskje ikke noe å få gjort med :| Får nøye meg med en pose Haribo Gummibjønn da :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...