Jump to content

Kongserg 6,5x55


morty92

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en kongsberg jaktrifle med kaliber 6,5x55 som jeg bruker på hjortejakt.

Har arvet den og er litt usikker på hva modellen heter og alder.

 

På våpenkortet så står det bare Merke og kaliber og ikke noe mere.

Det er byttet til rustfritt løp, og montert ny kikkert, og avtrekkeren er bygd om slik at du har det "mellompungtet" før du skyter.

Tror også at stokken ikke er orginal da det er en syntetisk stokk i kamuflasje mønster.

 

Har hørt noen på skytebanen kalle den (Kongsberg Mauser) om det kan være noe til hjelp?

 

Takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

Men stemmer ganske bra da M67 har serienummer fra 20001 og oppover, min har 22419
Det er mest sannsynlig en M/67 - men stol ikke på alle opplysningene i linken til "ferguson35". Nummereringen på M/67 startet sannsynligvis på 1 - min M/67, anskaffet i desember 1972, har nummer 115XX.

 

Nummer- og modellbetegnelse står på framre låskassebro - men er kanskje skjult av kikkertmontasjen. Utformingen av hevarmen gir en god pekepinn - legg ut et bilde!

avtrekkeren er bygd om slik at du har det "mellompungtet" før du skyter.
Det "mellompunktet" heter trykkpunkt - og tyder på at våpenet du har, tidligere var brukt til konkurranseskyting i DFS - avtrekket kan være fra Schultz & Larsen ("danskavtrekk"), eller fra KV.
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Sendte mail til de som jobber hos kongsberg men litt info og serienummer, de svarte meg med "Det er laget flere våpen med samme serienummer men ulike modeller." så de ba meg sende noen bilder, men det kunne bli vanskelig siden så mye var ombygd.

 

Her er noen bilder.

 

gywtrftjqv516l57he8v.jpg

kxjqkob034d6yavwil77.jpg

kmslazqlamkxtl0h4ao.jpg

kb6qthufk9cqgts0zp.jpg

4v5p757gw11tr5xfu64z.jpg

efqvyo96nbaw8h57jd.jpg

eir1om6wg4if2nqsf3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som et skikkelig bruksjern!

 

Hevarmen ser akkurat ut som hevarmene på M/67. Men det kan også være en "kopi" - gammelmauseren min (9,3'en) har ei hevarm som ser akkurat ut som den på M/67'en - men den er omsmidd av børsemaker Sverre Hamnes, Støren (eller noen av elevene på børsemakterlinja han var lærer på).

Link to comment
Share on other sites

Kan godt hende det ja.

Arvet den av min morfar.

Ble nytt løp og ny kikkert på denne i 07/08 tror jeg, max skutt 200 skudd med dette løpet.

Blir nok å ta godt vare på denne ja, har vel børse i mange år om jeg passer på den.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser ut som et skikkelig bruksjern!

 

Hevarmen ser akkurat ut som hevarmene på M/67. Men det kan også være en "kopi" - gammelmauseren min (9,3'en) har ei hevarm som ser akkurat ut som den på M/67'en - men den er omsmidd av børsemaker Sverre Hamnes, Støren (eller noen av elevene på børsemakterlinja han var lærer på).

 

 

Ok, tipper det er en M/67, men tenker jeg skal skru av kikkertsiktet om jeg ikke får noen svar fra Kongsberg, da jeg skal skyte inn på nytt, har den på 200 meter nå, tenker å gå ned til 100 eller 150 meter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...