Jump to content

Ny/brukt kikkert til fornuftig pris (4-6000) Hva?


ing-cognito

Recommended Posts

Bruksområder/krav:

Trening på skytebane (ikke skutt veldig mye, men blir nok mer)

Elgjakt (Gjestejeger for første gang i fjor)

Har lyst til å begynne å skyte litt jaktfelt. (Derfor max 12x for å holde meg i jegerklassen)

Skal stå på en lakelander .308

Om det passer 1" montasjer så er det bra da jeg har litt påkostet og spesiell montasje som er tilpasset min rifle fra før av.

 

Har akkurat solgt en Leupold vx1 3-9x40 som jeg kjøpte som et billig og greit alternativ for å ha til å begynne med.

Vil ha et kikkertsikte som er litt mer lyssterkt. Er egentlig veldig fornøyd med Leupold, men finner ingen fine alternativer i farten som passer meg bra.

 

Det jeg har kikket på er:

Brukt Zeiss Diavari 2,5-10x50 (Ca. 5500-6000)

Nytt Zeiss Duralyt 3-12x50 (Ca. 6000)

Nytt Nikon Monarch3 2.5-10X50 (Ca. 3500)

Nytt Zeiss Terra 3-12x50 (Ca. 4500)

 

Er jeg inne på rett spor? Eller er det andre alternativer som passer meg like greit/bedre?

Er ikke snakk om å bruke noe mer penger enn det jeg har satt opp i allefall.

Link to comment
Share on other sites

Nikon Monarch har mange gode tester bak seg, og garantert foran seg og, det samme har Meopta Meostar. Førstnevnte har jeg kun sett litt i og holdt i hendene, men gav god følelse av kvalitet og økonomi, slik alle testene om denne har blitt omtalt. Meopta Meostar bruker jeg endel, rev og jaktfelt, topp kikkert, det burde gå og få tak i en slik til den prisen du skisserer! Lykke til :-)

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som om du bør vurdere Meopta Meopro 4-12x50. Den har vel alt du er på leit etter: 1" rør, max 12x forstørring og god optikk til en hyggelig pris:

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=39895510&searchclickthrough=true&searchQuery=meopro

 

Det eneste negative er vel begrenset synsfelt på laveste forstørring sammenlignet med sikter med 2 - 2,5x. Kjekt med vidt synsfelt om det kan bli raske skudd på korte hold i elgskogen.

 

Leupold VX1 4-12x40 kan jo også vurderes, om 50 mm objektiv blir for stort for montasjen: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14004&prodid=4214. Billigere sikte, men jeg tror nok at Meopro'en er et bedre valg i denne klassen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...