Jump to content

fulltange knivblad


brendjord

Recommended Posts

Hei

 

tenkte jeg skulle prøve meg på en fulltange kniv. planen er å lage meg noen enkle brukskniver av typen "necker".

har kikket endel på Brisa og kommet frem til at Enzo Necker er en grei og rimelig kniv å snekre ihop.

 

noen som vet om det er mulig å få tak i dette bladet, evt tilsvarende her i Norge? det blir fort litt dyrere når kniven bikker over 350kr når man bestiller fra utlandet.

hva er evt leveringstiden fra Brisa og Nordell?

Link to comment
Share on other sites

har sendt de en mail(knivdepotet) å hørt om de har "necker" bladet inne.

 

 

en kjapt spm til deg som har litt peiling på stål: hvordan vil det være å kutte ut knivblad av f eks et sirkelsagblad?

er det slik at stålet i også de billigste sirkelsagbladene er av grei kvalitet? har en far som er håndverker så han har noen gamle blader jeg kune få hvis jeg ønsket.

må de evt herdes etterpå, eller er det bare å slipe de til?

Link to comment
Share on other sites

Sirkelsagblader kan lages av forskjellige stålkvaliteter, så er litt vanskelig å si. De som er i massivt verktøystål vil være de beste. Om de er i bi-metall eller har lodda på hardmetall vil kjernen som regel være herda, men da er det gjerne brukt et seigere stål som ikke er like hardt.

Et annet problem er at du ikke vet hva som er valseretningen på materialet. I tverretning av valseretningen er stålet mye svakere.

Noe som er bedre er å finne et koldsagblad i massiv HSS.

 

Herdinga bør være grei, så bare du ikke sliper for varmt trenger du ikke herde på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...