Jump to content

Till er som tror bössan sprängs av att byta tändhatt


culot

Recommended Posts

Før alle kjører på med hete ladninger uhemmet, les denne:

http://www.duckhuntingchat.com/forum/vi" target="_blank" target="_blank" target="_blank ... 4&t=621674

 

Her diskuteres det om akkurat denne artikkelen.

Kan være lurt å LESE, før noen gir seg ut på 'kvasse' ladninger

 

Ja ohämmat är ju alltid olämpligt och i de flesta sammanhang, men vad jag vill visa var att bössorna håller

bra mycket mer än man tror.

 

Men det är fortfarande jänkare som stoppar kolsyrepatroner , tändstift , spikar , morötter mm i hagelpatroner

och lägger ut på Youtube. Jag har levt jävulen på idioter i sverige som vill plundra steelmax på komponenter och använda

till " Fattigmannaslug " eller Wax-slug som samma kategori idioter håller på med, dock försvaras den idiotin av förvånansvärt många..

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Nysgjerrig spurt Culot, hva mener du er problemet med wax slugs? Når man har samme kruttmengde som den aktuelle fabrikkpatronen og lavere vekt på haglladningen så kan jeg ikke umiddelbart ser faren? Men jeg er ingen haglelader, så jeg vil gjerne høre dine tanker om det, i tilfelle det er noe åpenbart jeg går glipp av.

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag inte vad "Nysgjerrig" betyder , men skulle du hålla på med dylika dårskaper när det kommer till kula ??

 

Waxet " nyper även tag i sidorna på hylsan , och man tar en balancerad laddning och ger den helt andra egenskaper med komponentbytet ( eller vad man ska kalla det)

Det är helvetes dumt, nästan lika dumt som att peta i ett tändstift, och " cut-shells " ska vi inte prata om ....

 

Det var ett tag populärt att stoppa 24g slug i 24g övningsplugg, och är det något den som seriöst laddar slug vet är att man använder trögare krut än till

motsvarande vikt blyhagel, största dårarna var de som dessutom ville göra det med 24g stålammo !!!

 

och dom kunde heller inte förstå vad det kunde vara för fara, bla är en basic kunskap när det kommer till hagel att om du kortar en patron får du högre tryck.

mao om du gör samma 12/70 laddning i 12/65 så höjer du trycket rejält.

 

Sen om man e så fattig att man inte kan köpa ett riktigt slug- gjutblock , rollcrimper , tändhatt m förladdning och göra det på riktigt sätt för ett par kronor,

begriper jag inte..

 

Tyvärr får dylika tilltag bra mycket större uppmärksamhet är seriös hagelladdning, vilket jag tycker är mycket tråkigt.

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Angående sprengningstesten til Tom Roster, synes jeg han kunne valgt en annen hagle enn Remington 870. Uten at jeg vet med sikkerhet, vil jeg anta at det er antageligvis den hagla som tåler mest før den sprenges. Dimensjoneringen på en 870 er noe mere raus, enn en smekker over og under :wink:

 

Som haglelader er det ikke godt å si hva man skal tro på. Det finnes så mye motstridene informasjon, at man nesten blir mere forvirret av å lese enn og la være (satt på spissen :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Angående sprengningstesten til Tom Roster, synes jeg han kunne valgt en annen hagle enn Remington 870. Uten at jeg vet med sikkerhet, vil jeg anta at det er antageligvis den hagla som tåler mest før den sprenges. Dimensjoneringen på en 870 er noe mere raus, enn en smekker over og under :wink:

 

Som haglelader er det ikke godt å si hva man skal tro på. Det finnes så mye motstridene informasjon, at man nesten blir mere forvirret av å lese enn og la være (satt på spissen :wink: )

 

Den är väl inte speciellt mycket starkare än vilken annan pump som helst ? För några år sedan så var det en galen Dansk på casoboolit.com som ladda slug till en Mossberg 835

med räfflad pipa , han räknade ut i Quickload både tryck och farter som var helt sinnesjuka. och 60% av hylsans volym fyllde han m VV 150 eller om det var VV 105 krut.

Tror han vart bannad till slut.. Nu är iofs 835 rejtad till 14000 psi men att den bössan höll var ett under, sen vet jag inte om man kan översätta QL till hagel m kula ??

Men det tyckte han var kalasbra :shock:

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Den är väl inte speciellt mycket starkare än vilken annan pump som helst ?

Nei jeg tenkte nå mest i forhold til O/U og S/S.

 

Jeg mener som deg, at man ikke skal være helt paranoid på ladedata heller :wink: Jeg bruker stort sett det jeg får tak i av hetter, men vurdere selvfølgelig litt før jeg ukritisk setter sammen en ladning. Tror jeg hettene vil øke trykket begynner jeg lavt og måler fart.

Link to comment
Share on other sites

Jag mäter ofta fart , och det är viktigt om man köper primade hylsor, tex äldre Fiocchi 616 med grå propen vs nya 616 Evo den senare ger 10ms högre fart

med samma laddning så vill man ha samma 415ms så får jag gå ner 0,05gram med de nya Fio Evo 616 hylsorna...

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag testade den snabbaste av de 34g patronerna 430ms med isärbrutna flikar respektive

Obrutna flikar på förladdningen och det var klart fördel till brutna flikar som gav

Finare svärmar.

 

Jag testade även samma 1,75x34 laddning med rullstukat med disk , och den var en

Glad överraskning som gav kanonbilder , rullstukat sänker lite tryck och jag valde

Även en B&P Z2M förladdning som ger 40 bar mindre tryck än SuperG .

Z2M är även känd för att fylla ut ytterringen i svärmen och det visade sig vara fin kombo.

 

Datan ser ut så här

12/70 Fiocchi ( ny) 616 med den gamla bottenproppen

Vectan A1 1,75 x34g :6 Z2M21 gualandi disk 64mm , samma laddning 6-stukad ger

Ca 420 ms den här är troligen långsammare men bilderna var mkt fina ...

Jag tror man kan jobba upp en liknade laddning m N-320.

 

Ps:jag provade även en 28g laddning som gjorde 536ms men den ligger på MaX tryck

Så den kan jag inte lägga ut ,

 

/P

Link to comment
Share on other sites

hej culot

 

tenkte på litt info ang stuking/crimping av nsi og fiocchi hylsor

 

tre scenario

 

samma hodgdon loudshot laddning.

 

standard 6 pointcrimp med lee load all :lol:

 

standard 6 pointcrimp med lee load + gaep bn3 roller

 

IDIOGOMOSI stage 3 crimp+ i2s roller

 

vilken crimp tror du gir høyest trykk?.

Link to comment
Share on other sites

Lee pressen brukar ge så svag stukning så jag skulle tippa på att den ger lägst tryck.

Men totala höjden spelar åxå roll, sen vet jag inte vilken laddning du använder .

Men om du håller dig till 57,8-58mm så TROR jag Grekens stage 3 + i2s roller

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...