Jump to content

Berger 338cal Elite Hunter


JamesBond

Recommended Posts

Hei,

 

Kan dere oplyse et bra sted på nettet at købe BERGER 338cal MATCH ELITE HUNTER?

 

Det er mit ønske at kommet igang med at gå på jakt med BERGER 338cal 250gr MATCH ELITE HUNTER men kjender ingen personer som har erfaring med denne kaliber. Skriv gerne hvis du har erfaring med BERGER 338cal MATCH ELITE HUNTER.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

He,he jo, klart 300gr virker uansett.. Men, når jeg sender den ut med 924m/s og ikke vil ha suppe med skinn rundt... Må vel dyret stå på minimum 700m he,he

Hvordan virker OTM da, holder den sammen, eller er kjøttet veldig blodslått etterpå?

Noen som har skutt dyr med Elite Hunter??

Link to comment
Share on other sites

holder den sammen

Jeg har skutt en del rådyr og andre dyr av tilsvarende størrelse, med forskjelige Bergerkuler. Jeg har enda ikke sett ei holde sammen. En av de bedre er rådyrbukk på 35m med 155gr 308 - rett fra siden, jegerprøvebokskudd - uten gjennomskyting... Har hatt mange sideskudd faktisk, med 308, som ikke gikk igjennom.

300gr kula gav gjennomskyting på 200m, alle 300 fragmentene :roll: Så noe bly i kjøttet trenger du ikke tenke på.

Det som er fordelen med disse kulene er at de gir ekstremt hurtig stopp, og som regel totalt fravær av fluktstrekning - og selvsagt at de åpner på lange hold - det går jo nesten an å kaste dem så de åpner.

 

K

Link to comment
Share on other sites

He,he hørtes jo ikke akkurat positivt ut med tanke på kjøttkvaliteten.... Men, positivt at ikke dyret roter seg bort etter et pent skudd da... Ble egentlig skikkelig i tvil jeg nå.. Er jo ganske høy hastighet på den kula også.. En skinnpose med kjøttdeig er jo liksom ikke ønskelig...

Link to comment
Share on other sites

jeg har fått skutt endel vilt med 338lm/ 265lrx, 6 elg bland annet. blodslått kjøtt og litt lite ekspansjon på lange hold.

Så sist høst byttet jeg til berger 300gr OTM som medisin til elgen. presisjonen og skuddeffekt i vilt, knyttneve hull på utgangsside men ikke blodslått. v0 = 815ms

med disse erfaringer gjort opp på noen dyr ,tror jeg ikke at det blir aktuelt å bytte kule med det første. :thumbup: skjøt en elg bakfra igjennom ryggen med OTM, fra en avstand på rundt 350 å den kula stoppa ikke før den nådde fram i dyret som var steindødt.. :mrgreen: så de har penetrasjon nok selv om holdet er mindre en 500 ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Gammel tråd men. ..

Har skutt 6 dyr hittil i år med 300 grs Berger Elite Hunter. Kula har fungert ypperlig, korteste hold er 192 meter og lengste er nærmere xxxx meter. Det blir store hull, som med OTM, men ikke noe blodslått kjøtt. Kula har identisk treffpunkt som OTM og jeg ser til sammenligning at de oppfører seg likt på samme avstand, hva ekspansjon angår. Om man har en liten tvil bakerst i hodet når man skal strekke seg mot 1km eller lengre, så hadde jeg valgt Elite Hunter, da den SKAL åpne på slike avstander. Men den er ikke spesielt hissig på korte hold under 500 meter, så man skal ikke bekymre seg for noe eksplosiv effekt. Jeg ligger på 868 m/sek, om man trykker den ut i 900 +, så kan det jo hende de blir brutal, men det finner jo man ut. :)

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...