Jump to content

Lav fart 3006, eller?


adhoc

Recommended Posts

Har nettop begynt med hjemmelading og tenkte nå er det bare å holde seg på godt utprøvd område.

 

Så kule ble 168gr smk og krutt ble Norma 204 (ltnr. 20135147).

 

Alt gikk som smurt og fullstendig etter ladeboka, ladedata ble hentet fra Norma sine sider.

 

Hylse Norma

Krutt 53,5gr

Kule 168gr smk

Col 82mm

Hette WLR

Fart 770m/s Ingen soting

 

Hylsr Norma

Krutt 54,5gr

Kule 168gr smk

Col 82mm

Hette WLR

Fart 792m/s

 

Som referanseammo brukte jeg fabrikkladd Norma Partition, Norma sier 823m/s, min chrono sa 812m/s. Akkurat som forventet med 52cm pipe.

 

All fartsmåling foregikk fortløpende og under like forhold.

 

Norma sine sider sier at det skulle vært mer futt i disse ladningene, kanskje opp mot 40m/s mer. Er dette normalt eller hva skjer?

 

Vekter er dobbelt kontrolert, kulediameter målt, trykkring målt og alt jeg klarer å måle er innenfor spec.

Børse er S&L.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke noe å stresse med disse få metrene som du ønsker mere......

Dersom du skal jakte med disse skuddene, tviler jeg på at byttet vil merke forsjell.

Har du målt kammeret ditt slik at du vet at col skal være 82mm?? Viktigst er at du har godt kulehold.

Dette bør være diameter av kulen...minst.

Friflukten er ikke så veldig nøye, om du kommer på både 3 og 4 mm så gjør dette ingen ting.

Sist men ikke minst så må du jo se om kulen går godt, å samler bra....om den gjør det, så glem hva hastighet Norma sier det bør være.

Link to comment
Share on other sites

Norma sine sider sier at det skulle vært mer futt i disse ladningene, kanskje opp mot 40m/s mer. Er dette normalt eller hva skjer?

 

Vekter er dobbelt kontrolert, kulediameter målt, trykkring målt og alt jeg klarer å måle er innenfor spec.

Børse er S&L.

 

Har laddet for tre forskjellige børser i 6,5x55 samtidig og skutt identiske ladninger i alle tre over kronograf.

De tre børsene gir ulik hastighet med helt identiske patroner så det er ingen grunn til panikk for at du ikke får de hastighetene Norma oppgir. Hadde samme opplevelse med ulik fart på fabrikkammo i de tre børsene også.

Som Tyren64 sier så merker neppe bytte noen forskjell (når skuddet er rett plassert) :wink:

Link to comment
Share on other sites

En viktig ting å ta med seg er at du sender kula ut av en pipe på 52 cm. Kule/kruttprodusenter tar ofte utgangspunkt i 62-63 cm løpslengde ved 3006. Mener også at det er 63 cm pipelengde som utgangspunkt i ladeboka også?

 

Da har du fort 10 cm kortere pipe. Et enkelt regnestykke er at du mister omtrentlig 3-4 m/s per cm kortere pipe. Dvs 30-40 m/s mindre utgangshastighet.

 

Jeg lader blant annet 3006, og bruker 168 gr nosler cc. Benytter en snill/moderat ladning på 57 gr N160. Har 57 cm pipe og det gir rett i underkant av 800 m/s.

 

N

Link to comment
Share on other sites

Hei

Er klar over at ingen piper er identiske og vil gi forskjellig hastighet. Det jeg syntes er rart, er at jeg får kun ca1% avik med fabrikkammo mens med hjemmeladd borti 5%.

Jeg synes 5% er mye, det er kanskje ikke det :oops:

Elgen gir nå bra beng.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Har du da tatt utgangspunkt i samme hylser, samme type krutt/kruttmengde, og samme kule?

 

Nope, men alt er sammenlignet innenfor databasen til Norma.

 

Krutt type til fabrikkladninger er det jo ikke helt enkelt å få greie på.

 

168SMK er jo ikke akkurat en speller ny greie hvor data er ukjent.

 

Det mørke kartet hvor det er dårlig med data er hetta, hvor mye har den å si???

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplever oftere lavere enn høyere hastigheter i det virkelige liv i forhold til ladedata fra ladebøker/nettet. Når vi lader som hjemmeladere har vi andre forhold enn laboratoriene som Norma eller andre jobber under. Våre variabler er ikke kvalitetssikret slik som Norma el andre gjør. Derfor skal en ikke begynne å lete etter feil om en ikke oppnår samme resultat som produsent av ladedata.

Fabrikkammunisjon har ingenting i sammenligningen å gjøre da det er et annet produkt med forskjellige krutt, kuler, hylser og tennhetter enn det vi lader med.

Ikke anta at det er lett å tolke trykktegn, å øke ladninger utover Normas data er ikke lurt.

Som fersk hjemmelader skal du bruke data fra ladebøker med varsomhet. Ikke gå ut fra at det er mye å gå på. Gjør deg erfaringer og ta lærdom av det.

 

Les gjerne kapitlene som står før ladedata seksjonen i ladeboken.

 

Som ung hjemmelader for 30 år siden fant jeg på mye "lurt" som bare måtte prøves. Det gikk godt, men med litt erfaring med lading ser jeg nå at lykken ofte var bedre enn forstanden. Nå som gammel hjemmelader antar jeg at jeg ikke "vet alt som er verdt å vite", mens jeg før lettere tok avgjørelser på sviktende grunnlag.

Lykke til med et langt lærerikt og trygt liv som hjemmelader.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Takk for tilbakemeldinger, skal nok holde meg pent innenfor det kjente kartet ja :winke1:

Skal se om det ikke er mulig å skaffe seg QL.

 

Har vært på en liten testrunde nå, øket til 55gr og det ga 812m/s og under 20mm i presisjon.

Dette blir oppskriften på denne batchen.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...