Jump to content

Tubo 53


Sigurd

Recommended Posts

I en annen tråd som nettopp gikk her, ble det nevnt at bl.a. Gualandi Tubo 53 muligens skulle komme i salg over disk her i Norge. Siden jeg har den, og har prøvd litt med den, tenkte jeg at jeg skulle lage en liten tråd om den. Det kan kanskje også bidra til litt avmystifisering av Tubo53 i det minste.

 

Her er en Tubo53 stilt opp ved siden av en Helarco DA3 (helt til høyre - for 24g stål) og en Precision Reloading TUPRW1235 (den grønne helt til venstre). Sistnevnte er den lengste forladningen jeg har vært borti.

 

15rh2z8.jpg

 

Tubo53 kommer, såvidt jeg vet, "uslittet" - dvs at den ikke har ferdig utskårede langsgående snitt. Følgelig må den skjæres selv. Det har en fordel, for man kan da, teoretisk iallfall, styre åpningen av forladningen, og kanskje få patroner som skyter tettere/mer åpent alt etter hvor mange og hvor dype snitt man velger å skjære. Litteraturen anbefaler minst 4 snitt, men jeg har selv operert med kun 2 på andre forladninger og det ser ut til å gå fint. Jeg har også prøvd å ikke skjære snitt, bare for å se hvordan det gikk, resultatet ble slik:

 

15f0v15.jpg

 

Forladningen har sluppet noen hagl, men resten ble i forladningen iallfall til den hadde sust gjennom skiva. Se det store runde hullet omtrent på midten... (Dette var ikke Tubo53 - det var en Baschieri & Pellagri 44S...)

 

Tubo53 er en forladning laget for stålhagl. (Forladninger for stålhagl kan selvsagt også brukes til alle andre materialer - også det sagnomsuste vidundermetallet som kanskje snart er lovlig på fast mark i Norge). En Tubo53 tar 37g stålhagl (nesten 1 3/8 oz). Gualandi selv oppgir 42g; http://www.gualandi.it/en/products_plastic_wads/serie_tubo.html , men da kan man nok ikke bruke så grove hagl som US #2 som jeg har på dette bildet.

 

122dtnm.jpg

 

Tubo53 inngår i Tubo serien som Gualandi lager - og i USA markedsføres de under navnet LBC - Limited Bore Contact. Det skal henstille til rillene som er laget på tvers av forladningen, som teoretisk skal gi mindre kontakt med løpet og dermed lavere trykk. Tubo53 har standard diameter i bunn (18,3mm), slik at den passer i vanlige rettveggede hylser. Dette i motsetning til TUPRW1235, som kun har 17,7mm og dermed passer best til koniske hylsekropper (compression formed hylser).

 

Tubo53 er så lang at den kun har en misjon i en 12/89 patron. Det blir simpelthen ikke plass til krutt under forladningen i en 12/76.

 

Jeg har ikke funnet ladedata til Tubo53, hverken på nettet eller i bøkene mine, så jeg har jobbet litt med å lage noe selv. Det har hittil ikke vært kronet med noe suksess, sist jeg prøvde fikk jeg overtrykk på minst 18 000 psi = 1250 bar. Fikk god fart da - 577 m/s på 32g ladning, men det hjelper så lite når trykket er for høyt.

 

I den andre tråden ble det nevnt at den kunne ta opptil 60g bly. Bruk av blyhagl er fremdeles forbudt i Norge, og hvis det skulle bli lovlig; hvorfor noen skulle slenge 60g bly i knappe 300 m/s etter rypesteggen på fjellet er for meg totalt ubegripelig.

 

Tubo53 har sin misjon på stålhaglfeltet - som del av en jaktpatron etter and og gås.

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

Det var jeg som nevnte at Tubo 53 vil bli tatt inn til lager i Norge av BK Trading.Denne waden har jeg tenkt å laste opp med så mange grove hagl av type Buck #4 og hagl med størrelse T som mulig .Disse har diameter på ø 6,1 og 5.08 mm.Hviss man kan lade 2 oz med disse i tubo 53 vil du ha 40 stk #4 og 76 stk med T hagl.Disse er ikke ment for rypestegg men rådyr eventuelt rev.Har en lignende wad som jeg har lada i 12/76 Federal Blackcloud hylser .Den er kjøpt hos Midway og heter BPI TPS #3227702.

Med N350 har jeg lada meg opp til hastighet på 350m med 38stk Buck#4 i denne wadsen.Når man ser på ladedata fra Hogdon og Alliant ser man at deres krutt som har tilnærmet lik brennhastighet som N350 også ligger på 350m/sek med 2OZ ladninger i 12/76.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan lovlig kjøpe BB fra Jakdepotet, BB er .33 dvs litt over 8mm:

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=5857&prodid=8781

 

Klarer ikke finne kilden, men mener det ble åpnet for grovere hagl da blyforbudet kom. Logikken var at for at hagl med lavere masse (stål/jern) måtte ha større diameter for å ha like mye anslagsenergi/gjennomtrengningsevne som blyammunisjonen den skulle erstatte. Man anbefalte å gå opp 2 størrelser, dvs rype gikk man fra 7er til 5er. Rådyr gikk man fra US#3/Norsk #2 til BB.

 

Anbefaling fra NJFF 2008:

http://www.njff.no/jakt/Last%20nedsider%20for%20jakt%20skyting%20og%20hund/Last%20ned%20jakt/Haglbrosjyre%202008%20(POD).pdf

 

ANBEFALTE HAGLSTØRRELSER VED JAKT PÅ FORSKJELLIGE ARTER

ART STÅL VISMUT TUNGSTEN-MATRIX TUNGSTEN 12g/cm³

Rype US 4-6 US 6-7 US 6-7 US 6-8

Orrfugl US 3-4 US 5-6 US 5-6 US 5-7

Storfugl US 2-3 US 4-5 US 4-5 US 4-6

Hare US 3-4 US 5-6 US 5-6 US 4-6

Rev US BB-2 US 2-4 US 2-4 US 3-5

Rådyr US BB-1 US 2-4 US 2-4 US 2-4

Gås US BB-2 US 4-5 US 4-5 US 3-5

Ender US 3-6 US 5-6 US 5-6 US 4-6

Skarv US BB-3 US 3-5 US 3-5 US 3-6

Ringdue US 4-6 US 6-7 US 6-7 US 6-8

Generelt bør man bruke små hagl ved skyting på korte hold (tidlig i jakta eller over lokkefugl)

og større hagl ved skyting på lengre avstander (sent i jakta eller på trekk)

 

Antar NJFF ikke ville gått ut med lovstridige anbefalinger.

 

Gjetter på at det enkleste ble å bare slette kravet om maks størrelse slik at blyforbudet ble litt enklere å svelge.

 

Men du har jo ladet buckshot, Culot, har du ikke? :winke1: Mener du publiserte data på det på robsoft...

Link to comment
Share on other sites

Her tror jeg du tar feil OIH.BB er ikke 8mm men det er OO buck

 

http://www.shotgunworld.com/amm.html" target="_blank" target="_blank

 

Noen som vet hva T benevnelsen står for på hagl med 5,08 mm diameter?

Turkey Trauma? :winke1:

 

" target="_blank

 

Hva sier loven i dag om haglestørrelser?Er buckshot forbudt?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Men du har jo ladet buckshot, Culot, har du ikke? :winke1: Mener du publiserte data på det på robsoft...

 

Jag har laddat massor m buck men då främst för eftersök .

Jag var mest nyfiken om ni hade samma 4mm regel vi har , sen att den är korkad det är en annan sak . Jag har inga problem att lägga upp buckladdningar men jag skulle inte skriva att jag skulle jaga oskadat vilt m dom/P

 

Ps: se för fanken till att få behålla BB storleken ,

" anbefalt " är det lag eller rekommendation ?

 

I sverige hade vi ett tag ett idiotförbud mot större hagel (bly) än us:6

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...