Jump to content

Lade 12/89?


killern

Recommended Posts

Hei

Jeg har aldrig hatt noe laddesett tidliger, så har ingen erfaring. Jeg har ei pumphagle 12/89, å det hadde vært spennende å ladde litt ammo. Derfor har jeg følgende spørsmål:

-går det å ladde om vanlige haggelhylser i plast?

-Finnes det hylser i 89mm?

-Hva trengs for å ladde(utstyr)?

-Hva koster et laddesett for haggel?

-hva er prisen for hver patron man ladder(kuler, tennhetter, hylser og krutt)?

Takker på forhånd for svar!

Link to comment
Share on other sites

-går det å ladde om vanlige haggelhylser i plast?

-Finnes det hylser i 89mm?

-Hva trengs for å ladde(utstyr)?

-Hva koster et laddesett for haggel?

Det går som regel å lade om 1-2 ganger med vanlige plasthylser.

Hylser laget i messing kan kjøpes hos hjemmelading.no

De varer vesentlig lengre.

 

Det finnes hylser til 89 mm men du bør ikke regne med å finne de gratis på bakken. Ta vare på alle tomhylser du finner. Om ikke annet kan du ha de lagret i en søppelsekk i garasjen.

 

Til å begynne med rekker denne:

http://www.titanreloading.com/presses/l ... load-all-2

USD 110 pluss fortollingsgebyr omtrent NOK 130 og moms

Eventuelt finner du den på hjemmelading.no eller brukt.

Mange har gitt den navnet saftpressa og den knirker fælt.

 

For viderekomne synes MEC 600jr å være ett valg.

 

Priser på krutt og tennhetter finner du på jaktdepotet.no

Å lade treningsammo lønner seg ikke.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

-går det å ladde om vanlige haggelhylser i plast?

-Finnes det hylser i 89mm?

-Hva trengs for å ladde(utstyr)?

-Hva koster et laddesett for haggel?

Det går som regel å lade om 1-2 ganger med vanlige plasthylser.

Hylser laget i messing kan kjøpes hos hjemmelading.no

De varer vesentlig lengre. Tviler på 12/89 hylser i messing, tror de stopper på 12/70. Uansett vil du ha plasthylser i ei pumpe. Varer endel omladninger de og avhengig av fabrikat, ihvertfall fler enn 2

 

Det finnes hylser til 89 mm men du bør ikke regne med å finne de gratis på bakken. Ta vare på alle tomhylser du finner. Om ikke annet kan du ha de lagret i en søppelsekk i garasjen.

12/89 hylser "once fired" får du fra statene

 

Til å begynne med rekker denne:

http://www.titanreloading.com/presses/l ... load-all-2" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

USD 110 pluss fortollingsgebyr omtrent NOK 130 og moms lee pressa tror jeg heller ikke du får i 12/89, gå for en Mec Sizemaster eller Steelmaster med "short set" Enkelt å bytte mellom 89-76-70

Eventuelt finner du den på hjemmelading.no eller brukt.

Mange har gitt den navnet saftpressa og den knirker fælt.

" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

For viderekomne synes MEC 600jr å være ett valg.

" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Priser på krutt og tennhetter finner du på jaktdepotet.no

Å lade treningsammo lønner seg ikke.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader 12/89, 12/76 og 12/70. Stålhagl.

 

Hylser:

Kjøper 12/89 engangsskutte plasthylser fra USA. Har heller aldri hørt om 12/89 messinghylser. Hylsa holder 1-2 omladninger. Kanskje fler hvis du er heldig med hylsekvaliteten og at ladningene dine ikke er stygge med bretten.

 

Utstyr:

 

Lee Load All kan ikke lade 12/89 såvidt jeg vet.

 

MEC Steelmaster har jeg, og den er suveren. Med 70 og 76 kit kan du lade alle lengder. Den koster, men kvalitet koster ofte litt. $ 325 pluss moms og frakt = 4000,- cirkus. Her må du finne leverandør og fraktmåte som blir billigst. Mye å velge i, jeg kjøpte vel min fra Cabelas, men nå om dagen vil nok ikke de sende denslags ut av USA. Du må google MEC Steelmaster og finne.

Du må også ha en kruttvekt.

 

Pris

Pris pr patron? Nesten umulig å svare på, for alt avhenger av hva slags pris du kan få på hylser, krutt, tennhetter, forladninger og hagl. Har sett/kjøpt stålhagl for alt fra 25,- pr kg til godt over 100,- pr kg. Krutt fra 300,- pr boks til 800,- pr boks. Forladninger fra 20 øre pr stk til godt over 1 krone pr stk. Hetter ca 50 øre pr stk. 12/89 hylser iallfall 1,50 pr stk.

Mine siste forsøkspatroner på jaktladninger (som viste seg å være laaaangt over maks, selvom jeg var heeeeeeeelt sikker på at de var innafor) kostet 6 kroner og 11 øre pr patron. Jeg lader lerduepatroner innimellom for moro skyld, og de kommer pr nå på 2,72 pr stk.

 

Min erfaring er at lading av hagle er spennende, morsomt og veldig lærerikt. Men det koster også vesentlig mer enn å kjøpe ferdige patroner i butikken. Så hvorfor fortsetter jeg? Fordi jeg liker det.

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

Lee Load All kan ikke lade 12/89 såvidt jeg vet.

Loads 3" shells without expensive conversion kits.

http://www.titanreloading.com/presses/l ... load-all-2

 

Den gamle saftpressa synes å klare 12/89 i Finland

Men de er kanskje smartere der...

 

Det synes som om den grusomme knirkelyden er borte i Lee Load All 2.

 

Men gå for Mec hvis du har råd og føler deg sikker på at dette er for deg.

Kanskje du finner noe pent brukt på kammeret.no eller finn.no

 

På den andre siden:

Hjemmelading.no har saftpressa inne

LEE Load All II 12ga LEE90011 ladepresse NOK 650,00

Den koster mindre enn 12/89 konverteringskittet til Mec 600jr

Det skader ikke med ei ekstra presse.

 

Hjemmelading har 2.5" messinghylser og de kan sikkert brukes i ei 12/89 hagle med litt ekstra lading bare du merker de godt og vet hva du gjør

og følger en kjent oppskrift. Poenget med de lange hylsene er å hindre intetanende i å dytte hylser med futt i hagler som ikke tåler det.

Gjør du feil her så kan du komme til å angre.

Det er litt forskjell:

 

Ikke glem det viktigste - Les Ladeboken

Siste versjon finner du i butikken.

Versjon 4 ligger på weben hos nasjonalbiblioteket.

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2009032404076

Les gjerne 2 ganger eller mer. Gjør du en feil så er det alvor.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Loads 3" shells without expensive conversion kits.

http://www.titanreloading.com/presses/l ... load-all-2" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank"

3'' er altså ikke 12/89. 3'' = 12/76, bare så vi alle har det klart for oss.

Den gamle saftpressa synes å klare 12/89 i Finland

" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank"

Men de er kanskje smartere der...

Ser ut som de faktisk gjør det der ja. Men ikke ut av boksen. Ikke kan jeg finsk heller, så det er vanskelig å vurdere hva de eventuelt har gjort.

Må legge til at jeg aldri har brukt Lee Load All, ikke sett den engang.

Hjemmelading har 2.5" messinghylser og de kan sikkert brukes i ei 12/89 hagle med litt ekstra lading bare du merker de godt og vet hva du gjør

og følger en kjent oppskrift. Poenget med de lange hylsene er å hindre intetanende i å dytte hylser med futt i hagler som ikke tåler det.

Dette er regelrett vrøvl. Poenget med 12/89 er å kunne lage stålhaglpatroner som faktisk fungerer. 12/89 er et resultat av samarbeid mellom Federal og Mossberg i hine hårde dager da det begynte å bli forbudt med bly i våtmarksområder i USA. Og dette var tidlig i 1990 årene. Poenget med 12/89 er altså overhodet ikke å sørge for at noen kan "putte lange lange patroner med futt i hagler som ikke tåler det".

Ikke glem det viktigste - Les Ladeboken

Denne boken er glimrende lesestoff og opplæringsbok. For rifle- og pistol-lading. Den sier absolutt nada - niks og ingenting - om haglelading.

 

Denne boken derimot http://www.ballisticproducts.com/Lyman-Shotshell-Handbook-5th-ed/productinfo/1247460/

er en god bok man kan starte med.

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

Gladnyhet for oss som lader hagle.

Bk Trading /Nittedal Jakt holder på å få til en avtale med Italienske Guilandi om levering av wads og hylser.

Han har bestilt en wad som laster 60gram bly.Den har benevnelse Tubo 53.Denne skulle passe i 12/89 med litt tunge ladninger vil jeg tro.

 

Vad ni ska veta är att när man laddar bly i dessa förladdningar som är framtagna för

Stål så ökar dom trycket 100-120 bar jämfört med förladdningar framtagna för bly.

 

Siarm har primade hylsor i 12/86 , men då får ni ta dom via Sverige

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Det är inte livsavgörande att allt hagel ligger i en plastkopp när det kommer till hagel.

 

Mig veterligen finns det ingen som är främst framtagen för bly med så hög vikt .

Ballistic har sk mylar wraps som man kan lägga runt haglen.

Ladda med en kort wad istället och använd nicklade hagel och håll ner farten.

Jag har laddat lite 42g med SuperG mag förladdning ( SGM42 ) och man får snåla

På krutet för det är lätt att trycket sticker iväg,

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Helt ærlig; jeg synes ikke den boka er noe spesielt bra; har lest den fra perm til perm flere ganger uten at den gir noen aha-informasjon på noe felt.

.... vel, folks oppfatning av "aha-informasjon" er tydeligvis forskjellig. Hva er du lurer på som du ikke fant svar på?

 

Hva gjelder trådstarters spørsmål om lading av 12/89, så gir boka ganske bra med ladedata i 12/89. Dette er også troverdige data, i motsetning til veldig mye man

kan finne ved hjelp av Internett.

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...