Jump to content

Hjelp til ladedata 222


Jonas.L

Recommended Posts

Da jeg har lest alt som står på kammeret å jeg sliter litt med ladedata til 45gr S&B FMJ.

Jeg har en 40cm pipe, (14 snurr) og jeg ønsker så mye fart som mulig på disse små tassene.

 

Jeg har brukt Sierra MK 52gr. med 21gr. VV 130 bak i jakta i år, problemet er at denne kula

som samler innenfor 10mm i benk er slem med viltet.

1 stykk orrhane skutt bakfra kom ned ferdig uthula(biffen overlevde, men dette så nesten ut som V-max)

Hvis noen kunne tatt denne i QL hadde jeg blitt taknemmelig, da min chrono sovnet rykende inn da ladningen skulle testes.

En st.224 prosjektil i displayet, var nok til at Superchrono takket for seg, med dertilhørende el- brann og bannskap fra eieren.

 

Til trening er denne ladningen perfekt, men til toppjakt samt annet fuglevilt må jeg prøve fmj.

 

Da 224 er ett lite kaliber ønsker jeg mye hastighet da jeg innbiller meg at dette er fordelaktig med tanke på vind.

BC. =0,150 på 45gr kulene.til S&B.

Jeg har 55gr Lapua også, samt tillgang på Sako fmj 50gr.

 

Jeg trenger info omladninger,hastighetene ved div pipelengder, samt erfaring med fmj i høy hastighet på vilt i dette kaliberet.

 

All hjelp tas med stor takk.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ladedata til 222 finnes i bøtter og spann.Alle ladebøker har med denne patronen.Finnes også på Norma og vithavouri sine hjemmesider.Robsoft forumet har også endel.

 

Høy hastighet og ødelagt kjøtt henger ofte sammen,her må du velge.Rhino er den ekspanderende kula som holder best sammen,men den kan være vanskelig å få gode samlinger med.FMJ på vilt som rev og storfugl kan nok medføre lang fluktstrekning,dog har sako noen kuler med rund/butt spiss som kansje funker bedre.

Match kuler av hpbt type ødelegger også mye i høy fart.

Link to comment
Share on other sites

Ladedata spesifikt til S&B 45gr FMJ har heller ikke jeg kommet over.

Jeg har brukt alternative fabrikanters data med tilsvarende kulevekt, men aldri fått presisjon med denne kula.

Har brukt diverse krutt også, deriblant N130, uten suksess. Vil uten tvil påstå at dette er den verste kula jeg har prøvd, og .222 er vanligvis ikke så vanskelig å få presisjon utav.

Samlinger på 50-80mm.

 

Hornadys ladebok (9th ed) oppgir maksdata med N130 på 21,3gr med sin egen Hornet-kule på 45gr.

Den er da oppgitt til 3300fps/1006m/s.

Ladestigen deres med N130 starter på 18,3gr/3000fps, 19,3gr/3100fps, 20,3gr/3200fps og max nevnt ovenfor.

Hornadys tesvåpen er en Remington 700 med 24"/61 cm pipe, 1:14 twist

 

Den beste presisjonen har jeg fått med Sako 50gr FMJ og N130. 5-skudd som samler 10-11mm er ikke uvanlig.

Sierra BK 40gr, Nosler CC 52gr og Norma JM kjøpeammo har også fungert fint i min Brno Fox.

 

QL med S&B 45gr, COL 52mm, default hylsekapasitet (26,9gr H2O), 40cm pipe og 21,3gr N130 gir "gul" trykkmerking på 2852bar (Pmax 3700bar) og 873m/s.

Tyner jeg det til 22gr N130 får jeg 3152bar og 903 m/s. "Rosa" trykkmerking, men fortsatt innenfor Pmax.

 

QL data tar jeg med en god klype salt. Noen ganger er de nesten spot on, andre ganger slett ikke.

Supercronoen er min beste venn i så måte. Leit å høre at du blyforgiftet din.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemld.

Jeg ladet en stige med 52gr. Sierra MK og fant ut at 0,3gr under max gikk godt i mitt våpen.

Jeg misstenker at jeg må ha MYE hastighet hvis disse 45gr. FMJ skal gå greit.

 

Min erfaring fra tidligere er at lette kuler ofte må litt over max når de helst skulle ha en stigning på 1/16

istedenfor 1/14 som jeg har.

 

Vedr. Sako kuler har jeg ca. 50st 50gr. som jeg også vil prøve, men grunnen til hastigheten jeg ser etter

er fordi disse små kulene bremser som en snøball.pga. lav bc.

 

Jeg har hatt mye 170-250m meter skuddsjangser i år og på disse avstandene vil kula ha etter "Bulletfligt Pro"

teoretisk utgang 1000m/s munning--> 785m/s på 100m 600m/s på 200m. og 250m 518m/s.

Dette er fornuftige hastigheter til matvilt tror jeg.

 

Kulefallet fra 100m til 200m skal da være 10,8cm.

Innskutt på 150m (som alltid) gir dette +2,5cm på 100m og -7,3cm på 200.

 

Dette er fordi jeg da slipper og skru siden Stratosen min kom uten utvendig kulekomp..

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 weeks later...

>Ertehaugen

Hylse koster 6,50,- ny

Kule koster fra 3 til 8,-

Krutt ca.1,-

Hette ca. 40 øre.

 

Hylsa brukes 6-7 ganger= 1kr.+ kule 3kr+ krutt 1kr+hette 45 øre=5,45,- pr smell.Jaktskudd premium kule Rhino =12kr.

 

Rimelig billig i min bok.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...