Jump to content

22-250 redusering av ladning


Smygen

Recommended Posts

Vi er et par med 22-250, som har fått litt reaksjoner på mye lyd på våre rifler, som og har lyddemper.

En bonde jeg skøyt rev hos, mente at ene dattera nesten lettet i senga, når jeg skøyt

:oops: ( :mrgreen: )

 

Så, tenkte at jeg kunne prøve å redusere ladningen (38 grain N140 med 30 grain Barnes varmint grenade), som jeg har synset meg til å mene at ligger på kanskje 1400m/s.

Ble noen spylerveske kanner som gikk i dag. Merket ikke forskjell på hverken lydtrykk eller reaksjon på kannene, før jeg var på 18 grain N140. Føler at det er litt veeeel lite krutt.

 

Er det noen som har erfaring med å redusere ladningene i 22-250 ?

 

Har med meg selv tenkt at hvis jeg får til rundt 1000m/s, så vil jeg få litt mindre lydtrykk. Innbiller meg at det er selve hastigheten på kula, som lager lydtrykket. Har en kompis med demper på 30-06'n, som jeg mener er roligere enn 22-250'n. Tror (men vet ikke) ikke at jeg vil få så mye mere demping med flere moduler (A-tec maxim) på demperen. Men, det blir neste skritt, hvis jeg ikke klarer å lade meg i riktig retning.

Andre steder enn nær folk, vil jeg jo bruke full pupp ladningene. For, hadde jeg ikke vært ute etter hastigheten, hadde jeg gått for .222/.223

 

Setter pris på innspill. Og, om jeg synser feil.

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Den reduserte ladningen skal fortsatt brukes sammen med den lette revekula, siden det er på revejakt på natta, dette kan virke til å være et problem. Vil ha lettest mulig kule, for å ha mest mulig igjen av skinnet.

 

Har tenkt på å bygge ut demperen, da jeg får tak i løse moduler til den. Men, siden løpet allerede er 70cm, vil økning av demperlengde, gjøre rifla enda lengre

Link to comment
Share on other sites

22-250 er et forferdelig kaliber når det gjelder smell, i mine øyne (og ører) uaktuelt å skyte med uten demper! Selv med hørselsværn på.

Med demper derimot er det en betydelig reduksjon i smell så bondens reaksjon synes kanskje en tanke overdrevet( med mindre du jaktet både mus og rev den kvelden og skøyt fra vinduskarmen til bonde jenta) :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Skjulet jeg skøyt reven fra, ligger kanskje 20m fra hovedhuset. Stusset selv, over at det ljomet bra i dalen, etter skuddet gikk.

 

Men.... da jeg følte 18 grain n140 var litt lite, ladet jeg opp en håndfull med 20 grain i dag. På banen, ladet jeg annenhver, med heit og ikke heit. Følte reduksjonen ble tydelig. Så, prøver meg i morgen kveld/natt. Er to nye rev, som er aktive på åtet nå, så...

;)

Link to comment
Share on other sites

n140 er et veldig treigt krutt for 30grain kule i 22-250!

Å redusere ladning så mye med n140 er absolutt ikke noe jeg ville turt å prøve.

quickload antyder du får bare 674bar kammertrykk, som er bare 15% av maks!

Kan være skummelt og uforutsigbart i resultat.

 

Skal du redusere så mye er det kjappere krutt som gjelder.

quickload antyder f.eks. 50% trykk med ~13grain VV n32c krutt (og makstrykk litt under 20grain).

15 grain skal gi 980m/s med 70cm pipe, og munningstrykk på svært lave 181bar.

Kruttet tar mye plass og fyller 80% av plassen i hylsa med 15 grain.

Da har du lavere munningstrykk enn en 17hmr, men likevel noe mer gass å fange opp for demperen, men ganske så behagelig burde det være i lydnivå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...