Jump to content

Alternativ treningsammunisjon


HaakonSkudem

Recommended Posts

Hei. Har en gammel Sauer & Sohn s/s i 12/70. fra 1955 tror jeg. Tror den har full og 3/4 (Tror jeg!). Står special gevær på den (På tysk).

 

Så langt jeg forstår kan jeg ikke bruke stål i denne, hva foreslår dere at jeg skal bruke til treningsammunisjon?

Setter pris på om folk ikke foreslår smuglerbly, siden jeg verken har tid eller penger til noen smugleroperasjon.

Finnes det noe rimelig lerdueammunisjon som kan brukes i eldre hagler med trange choker? Tinn-zink? vismuth?

Hvor får jeg eventuelt kjøpt dette?

Link to comment
Share on other sites

Straks pensonsalder.

Jeg har ikke sett noen billige skudd unntatt stål.

Kan du ikke bare pensjonere den stakkars hagla og kjøpe en prisgunstig nyere hagle å trene med?

 

Så langt jeg kan regne er det god økonomi.

 

NOK 2.99 skuddet.

http://www.xxl.no/jakt/skyting/storvilt ... 24_1_style

 

Jeg har sett tilbud helt nede i NOK 1.30 per skudd men jeg tror det er litt sesongbetont.

 

Let litt på finn.no så kanskje du finner ei prisgunstig hagle som passer.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Tinn/Sinkpatroner er som regel beregnet til nye hagler med høyere trykkstandard (850-1050 bar) en din Sauer (650 bar), så det eneste alternativet er vis/bismut.

Men prisen på disse patronene er langt fra hyggelig.

Så dessverre er det bare et alternativ som dessverre ikke er lov å bruke.

Det kan være et alternativ og åpne opp chokene, en kompetent børsesmed klarer dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vel nå vant vi bly kampen, nå er det fortsatt ulovlig på skytebaner. Men nå har XXL lerduekaster til 200,- så da kan jeg vel dra med den ut i skauen og trene en sjelden gang i blant. Sauern er ikke primærhagla mi, skal bare skyte litt for å vende meg til den, mesteparten av skytetreninga blir med mossbergen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...