Jump to content

Innskyting 7x57r


Lillefix

Recommended Posts

Hei

Har ei kombibørse 12/7x57r, denne har jeg rødpunkt på. Skal brukes på småvilltjakt.

Lurer på hvilken avstand jeg skal skyte denne inn på.

Tenker slik at opp til 30 meter så funker hagle-delen greit, og fra 30 meter og opp til ca 100 meter så vil jeg bruke rifle delen.

 

Ut fra egne begrensninger så tviler jeg på at jeg vil skyte med rødpunkten på opp mot 100 meter. Da jeg synes på hundre meter,med en liten rødprikk blir alt ganske smått. Tror derfor jeg skal konsentrere meg på litt kortere hold med børsa.

 

Har sett litt på balistikk for 7x57r, ser da at ved innskyting på ca 60 meter så vil selvfølgelig treff være midt i, og ned til 30 meter og opp til ca 100 meter så er det ca 2cm ned og opp.

 

 

Tenker jeg rett eller er jeg helt på jordet her.

 

 

 

Lillefix

Link to comment
Share on other sites

Vinterjakt på fjellrype med rødpunkt på hold over 100 meter, tviler jeg på at jeg er dyktig nok til å fixe.

 

Jeg ser jo ikke rypa på 100 meter uten kikkert. Derfor er jeg nok nødt til å gå ned på avstanden. Hvit rype på hvit snø er bortimot umulig å få øye på.

 

Å ligge på skytebanen på skiver på hundremeter er ikke noe problem, men ute i praksis blir det straks værre.

 

 

Lillefix

Link to comment
Share on other sites

Sjekket litt på balistikken igjen, som 1983 sier så vil kanskje innskyting på 100 meter være bra på avstander mellom 50 og 140 meter.

 

1,2cm under på 50 meter, midt i på 100 meter og ca 1,2 under på 140 meter.

 

Skal hive meg rundt i morgen å skyte meg inn på hundre meter.

 

Takker 1983 for å gjøre slik at jeg endret tankegang i dette .

 

Lillefix

Link to comment
Share on other sites

Problemet er vel at du har en rødpunkt på kombi,n din.På min har jeg satt på en Leupold 2-8x32.Har ingen store problemer med å knerte kråker på 150m med den.Jeg har også 7x57R og er innskutt på 100m.Man må se hva man skal skyte på for å treffe.Jeg kan ta av kikkert og sette den på uten nevneverdig treffpukt forandring.Det går fint å skyte på fugl i flukt med hagle og kikkert på 2x men ideelt er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...