Jump to content

9,3-62mm Lading til jakt og trening - kuler, krutt etc


Tråa

Recommended Posts

Driver å leser meg opp på siden angående lading av det respektive kaliberet og her er det mye forskjellige meninger...

 

Har anskaffet meg en Blaser R8 med 47cm lang 9,3-62mm løp og planer om å bruke den på elg i all hovedsak. Korte hold primært, der jeg jakter.

 

Ser at det er veldig mange meninger angående valg av jaktkule til dette kalibret og det er jo forståelig da man har forskjellige kriterier.

 

Det jeg er ute etter er en kule som ikke gjennomskyter/fragmenterer, da jeg jakter mere og mere med løshund og vill ungå rikosjeringer, så om kulen normalt sett står i skinnet så er det ønskelig. Og vist jeg ikke raserer elgen helt, så blir de andre på jaktlaget glad :lol:

 

Hadde satt pris på litt assistanse da jeg har ladet i kunn 2 år, i 30-06 og .223 og føler meg enda ganske grønn.

 

Ligger inne med VV540 og VV140krutt(Benyttet til .223), men VV540 er vell utelukket til formålet ?

 

Har vell egentlig valgt 15g Norma FMJ kuler til treningen sin del men usikker på krutt typen foreløpig.

 

Men til jakt;

 

Bly eller ikke bly ?

 

Kulevekt ?

 

Krutt type ?

 

Hastigheter ?

 

Setter pris på de som tar seg tid å svare meg på dette ut fra egne erfaringer.

 

Erlend

Link to comment
Share on other sites

Jeg har de siste årene stort sett bare brukt homogene kuler i alle mine kalibrer. Hvorfor.. tja finner ikke noen god grunn til ikke å bruke det.

I 9,3x62 har jeg ladet Barnes 250 ttsx. De elgene jeg har skutt med denne er for lite til å kunne komme med noen endelig konklusjon, men jeg har kun gode erfaringer med denne. Ja det er selfølgelig større sannsynlighet for at det ville kunne oppstå rikosjeter med denne type kuler. Jeg jakter ikke selv med hund så for meg har det ikke vært en tema.

Slaktene har sett pene ut, uten at det bare har med kula å gjøre. For mange er et bog skudd helt perfekt, for meg er det ikke det. Jeg skyter hvis mulig bare bak bogskive, dette gir ikke noen stor utfordring for en homogen kule. Jeg vil tippe at mange opplever at det blir mye blodslått kjøtt uansett hvilken kule man bruker hvis kula sitter i bogen/bein pga sekundær splinter av bein. Har skutt elg i krevende vinkler med denne kula også, slaktet så greit ut, men det blir selfølgelig noen mere blodslått en med et reint side skudd. Men 9,3 er det kalibret jeg har hatt penest slakt med til nå. Dette er vel mye på grunn av tung kule og moderat fart.

Her er mine lade date som jeg har brukt til trening og jakt.....

 

Til jakt :

Barnes 250 grain TTSX

54 grain norma 201

700 mps

 

Til trening :

S&B 286 grain sp

56 grain N-140

700 mps

Link to comment
Share on other sites

Er ganske bortskjemt med presisjonen til treningsskuddene mine i .223 og 30-06, Begge i Tikka T3 med Nosler Custom Competion som er ganske rimelig kuler.

Er veldig godt fornøyd med denne kombinasjonen.

 

Jeg har prøvd fabrikkladet S&B ammo i .223 og det var en frustrerende dårlig erfaring, på bakgrunn av det er jeg veldig skeptisk til S&B, hvordan er presisjonen hos deg med selvladet ?

Link to comment
Share on other sites

Partizan 286gr i 9,3 er en del brukt som treningskule i nære kretser. Når jeg i en kort periode hadde 9,3x62 så brukte jeg samme kule for å få skutt litt uten å bli ruinert. Hjemmelading hadde disse for et par år siden.

Jeg lagde en jaktladning med 250 gr Nosler Accubond som gikk godt.

Prøvde med både N140 og N150. Til trening er N140 godt egnet med moderate hastigheter og god presisjon i de riflene jeg kjenner til. Faktisk så er et av våpnene jeg kjenner til en R8, og den er superpresis.

Link to comment
Share on other sites

Ikke meninga og kuppe tråden din men er vel bedre og legge inn spørsmål her enn og opprette en ny tråd som omhandler samme emne.

Lurer bare på om noen har ladedata liggende på 285 grains og 193 grains Sellier & Bellot soft point. Har bestilt disse kulene idag og er interessert i andres erfaringer. Bruker Norma hylser

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

har brukt norma oryx 285 grs dei siste 2 åra i 9,3x62, har skutt 10 hjort me den , super effekt å fine slakt :)

har ladd me 60 grs n150 til V0 710. hard ladning, villa starte noke lavare.

til trening har det blitt det enn kan få taki av billige kuler, da er d fyrst og fremst S&B og parizan som er på markede:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...