Jump to content

Walther P-22 og A-tec, lavt treffpunkt!?!


Stoneking

Recommended Posts

Jeg har en liten problemstilling som jeg håper noen kan hjelpe meg med:

Etter å ha lest mye pen omtale på nettet, gikk jeg til anskaffelse av en A-tec lyddemper for Walther P-22'en min. (Vet det er enkelte som sier mye stygt om P-22, men jeg har bare hatt positive erfaringer med min).

 

Etter innkjøp for ca et år siden, har det gått atskillige skudd på 10-meters innendørsbanen i kjelleren, så langt med en demper fra Alm. Alm-demperen demper dårlig, men er grei nok (må uansett bruke hørselvern), men skuddene gikk midt i blinken og kulefangeren..

 

Alm'ens plastinnmat begynte etterhvert å gå i filler, og jeg gikk altså til anskaffelse av A-tec som en erstatning. Og hvilken dempereffekt !! A-tec er MYE bedre. Et lite minus er at den er så bred at den kommer helt opp i forsiktet, som nesten ikke er synlig (en liten strek i regningen). Et annet og langt større minus er at treffpunktet nå er 4-5 cm lavere på 10 meter. Det er også merkbart 2-3 cm når jeg halverer avstanden

 

Er det noen som har noen gode tips på hva årsaken kan være ? Har skutt med standard ammo med Alm'en, og både med og uten demper går da skuddene midt i. Hva om jeg bruker subsonic ammo på A-tec'en, kan dette løse problemet ?? Eller vil det hjelpe å ta bort noen av modulene på demperen ? Dette med demperens funksjoner og avgasser, ballistikk og sånt kan jeg ikke så mye om...

 

Vil nødig begynne å siktejustere P-22'en. Årsaken er at dette ikke akkurat er en lett operasjon. P-22 leveres med 3-4 løse plastikk forsikter som må byttes ut. Jeg har på det laveste pr. i dag, og må i så fall "høvle ned" et sikte for å få høyere treffpunkt. Men da vil jo treffpunktet UTEN demperen på bli for høyt igjen.

 

(Jada, jeg vet at P-22 egentlig er et "møkkavåpen", men jeg er som sagt vedig fornøyd med min, og den er utrolig morsom å skyte med. Men et helvete å høydejustere... :roll: )

 

Jeg vil veldig gjerne ha noen gode tips og råd!! :|

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg vurderte to sikter. Vet ikke om du kjenner P-22 noe særlig, men det er litt "knotete" å bytte sikter. Og så blir de vel slitt etterhvert, og faller av - hvis man "mekker" for mye...

 

Er i utgangspunktet enig i at demperen bare kan sitte på, men det er vel noen her og der på banene i Norges land som ikke synes det er like kult. Og når man skyter spesialpistol kan den vel heller ikke være på :D

 

Men takk for tipset!

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg vurderte to sikter. Vet ikke om du kjenner P-22 noe særlig, men det er litt "knotete" å bytte sikter. Og så blir de vel slitt etterhvert, og faller av - hvis man "mekker" for mye...

 

Er i utgangspunktet enig i at demperen bare kan sitte på, men det er vel noen her og der på banene i Norges land som ikke synes det er like kult. Og når man skyter spesialpistol kan den vel heller ikke være på :D

 

Men takk for tipset!

 

Prøve seg fram med forskjellig ammo er nok lurt ja og sørg for at demperen er alltid godt skrudd til.

Kjenner ikke P-22 så alt for godt, sikkert knotete med siktene, men den er mer en ypperlig morro pistol i hagen enn en seriøs konkurransepistol.

 

Kjenner ikke til alle konkurranseregler, med våpenrasister har jeg lite til overs for. Er det bare normal baneskyting, eller lov i konkurransen så man man bare bruke det våpenet og det utsyrtet man vil! Og drite i om den gamle grettene gubben ikke liker demper av en eller anna tullegrunn.

Men har aldri opplevd noe sånnt, bare møtt av interesse..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...